A Zala Volán Dolgozói Demokratikus Szakszervezetének és a Zala Volán Személyközlekedési Szakszervezetének vezető testületei részben örömmel, részben értetlenül fogadták a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) közlekedéspolitikáért felelős államtitkárának, Tasó Lászlónak az MTI-nek adott nyilatkozatát, amelyben tájékoztat, hogy a szaktárca béremelést tervez a közlekedési ágazatban. A szakszervezeti képviselők meglepetten tapasztalták, hogy az első (rövidebb) közlemény még a teljes közlekedési vertikumról, majd a később kiadott (bővebb) anyag már csak a Magyar Közút Zrt.-ről és a vasúttársaságról beszél.

Az érdekvédők nem gondolják, hogy a béremelésből kihagynák a Volán-társaságok munkavállalóit, ám azt keserű szájízzel fogadták, hogy a Volán szakmáról említést sem tesz a közlemény.

A volános szakszervezetek statisztikai adatokra hivatkozva, megállapítják, hogy a kormányzati kommunikációval ellentétben a közlekedési ágazatban nem a MÁV-nál a legalacsonyabbak a keresetek. Hangsúlyozzák, hogy mind a BKV-s, mind a MÁV-os keresetek mögött kullognak messze lemaradva a volános bérek.

A közlemény emlékeztet arra, hogy 2016. évre a vasúttársaság munkavállalói 3%-os keresetfejlesztésben részesültek.

A volános érdekvédők megjegyzik, hogy a Volán portfólióban sem volt magasabb az idei bérfejlesztés, nevezetesen 2,9%. A buszvezetők átlagkeresete a törvényesség határait feszegető mértékű túlórákkal, pótlékokkal együtt átlagosan bruttó 225-230 ezer Ft (az alapbér ennek a kétharmada), a karbantartó állomány keresete átlagosan bruttó 190-195 ezer Ft. A beosztott szellemi munkavállalók esetében hasonlóan szerényen alakultak a jövedelmek.

Különösképpen alacsonyak a bérek azon foglalkozási csoportoknál, ahol a munkavállalók munkája döntően befolyásolja a szolgáltatás színvonalát, a szolgáltatást igénybevevők elégedettségi mutatóit. (Ide sorolhatjuk pl.: a forgalmistákat, vezénylőket, forgalmi diszpécsereket stb.) Keresetük átlagosan bruttó 170-230 ezer Ft között mozog.

A szakszervezetek szeretnék felhívni a döntéshozók figyelmét, hogy a helyközi utasforgalom közel 70%-át továbbra is a hét Közlekedési Központ bonyolítja le (.!) Ugyancsak a kormányzati tényezők figyelmébe ajánlják, hogy a Volán-portfólióban egészen nyomasztóak a foglalkoztatási gondok. Olyannyira, ha nem enyhül a munkaerő-helyzet, tömeges járatkimaradásokkal kell számolni. Ezért is tartják a szakszervezetek elodázhatatlan feladatnak a volános keresetek felzárkóztatását és az alágazat munkaerő-megtartó képességének megerősítését. Ez pedig 2017. évre feltétlenül átlagosan kétszámjegyű bérfejlesztést igényel.

Zalaegerszeg, 2016. október 21.

            Horváth László alelnök

Közlekedési Munkástanácsok Szövetsége