A Közlekedési Dolgozók Szakszervezeteinek Szövetsége (KDSZSZ) kedvezően fogad mindennemű jövedelemnövelő bejelentést bármely ágazatban, különösképpen, ha az alapbér. Ezen fejlemények tükrében, valamint a kormányzati kommunikáció szerinti kedvező gazdasági mutatók, így a nemzeti össztermék (GDP) alakulása, arra sarkallja a KDSZSZ-t, hogy kezdeményezze a MÁV-Volán csoportban megkötött 3 éves jövedelempolitikai megállapodás újra nyitását.
Márcsak azért is, mert a Volán szakmából mindössze egy szakszervezet támogatta a megállapodást. Igaz aláírási jogosultsággal rendelkezve és 6-6,5 ezer munkavállalót soraiban tudva, ám a 18 ezres állomány közel 2/3-ának képviseletében egyetlen egy szervezet sem támogatta a 3 éves bérmegállapodást. Azt kiváltképp nem, hogy 2021-ben ne legyen bérfejlesztés.
Az érzelmi hullámverést ugyan csillapítja a nettó 300 ezres SZÉP-kártya juttatás és az év végi egyszeri kifizetés. Azonban, ha a 2020. évi és a 2021. évi jövedelmi adatokat összevetjük, egyértelmű a 2021. évi visszaesés. A volános keresetek hosszú ideig csak kullogtak a nemzetgazdasági átlagkeresetek mögött. A 2017., a 2018. és a 2020. évi keresetfejlesztéseknek köszönhetően zárult a bérolló.
A Szövetség kedvezőtlenül fogadja azt a jelenséget, hogy amíg a minimálbérek 2022-ben 20%-kal emelkednek, addig a volános keresetek 3 év alatt mindössze 15 %-kal. A KDSZSZ szerint most újra nyílik a bérolló. Ezért is indítványozza a jövedelempolitikai megállapodás újra tárgyalását a Szövetség.
Horváth László
társelnök
KDSZSZ