A Volánok strukturális átalakítása során a foglalkoztatás és a jövedelem biztonságának megteremtése mellett mintegy 25-30% körüli tulajdonrészt szeretne elérni a munkavállalók számára a Munkástanácsok Országos Szövetsége.
Az északnyugat-magyarországi régióban működő Közlekedési Munkástanácsok Szövetségének (KMSZ) fórumát követően Palkovics Imre, a MOSZ elnöke Zalaegerszegen közölte: javaslatukat kormányzati szinten már előterjesztették, és pozitív visszajelzéseket kaptak.
Nyitottságot és segítőkészséget tapasztaltak a tulajdonos MNV vezérigazgatójával történt egyeztetésen is – tette hozzá.
Palkovics Imre szerint a részvényekkel a munkavállalók nagy tömege jutna közvetlen módon befolyáshoz a cégek foglalkoztatásában és a jövedelmek kialakításában.
Javaslatuk szerint a részvényekhez a dolgozók nem a saját megtakarításukból, hanem kedvezményes állami akció keretében vagy akár a 13. havi jövedelem részvényekben való kifizetésével juthatnának hozzá. Egyes cégek esetében elképzelhetőnek tartják azt is, hogy ingyenes átadásra kerüljön sor.
Szólt arról is, hogy a szakszervezetek törekvése, hogy az elvégzett munkáért egy adott foglalkoztatotti kör azonos munkabért kapjon. A Volán csoportnál viszont azonos foglakozási körben, szakmában, gépjárművezető munkakörökben mind az alapbér, mind az egyéb juttatások tekintetében nagy eltérések vannak.
A szövetség azt szeretné elérni, hogy a cégcsoportban egységes bérrendszer alakuljon ki. Ez hosszabb időt vesz igénybe, de csak ezt követően lehet egységesen követelni a szakma számára a bérnövekedéseket.
Az elnök ugyanakkor emlékeztetett arra is, hogy bérnövekedésről jelenleg is tárgyalnak a munkaadókkal. A szférában van egy leszakadt kör, amelynek a fizetését mindenképpen rendezni szeretnék, a 220 ezer forint körül keresőknek pedig legalább a reálkereset megőrzését kell biztosítani – hangsúlyozta.
Horváth László, a KMSZ alelnöke arról beszélt, hogy a tervek szerint a Volán-társaságok átalakítása Zala megyében mintegy 5 százalékos szolgáltatás- és járatcsökkentést von maga után. Kiemelte: a szakszervezetek érdeke, hogy minél kisebb legyen a szolgáltatás- és járatcsökkentés.
Forrás: MTI