Idén 19 éve, hogy a Munkástanácsok Országos Szövetsége és a Baranya megyei munkástanács szervezetek megemlékeznek a munkabalesetek áldozatairól. Nézzük egy kicsit az előzményeket, honnan is ered ez a megemlékezés?
A munkájuk során balesetet szenvedett és meghalt kollegáikról először a kanadai favágók emlékeztek meg minden tavasszal, amikor a kemény fagy és az embert próbáló veszélyes munka véget ért és kitavaszodott. Ezt a hagyománnyá vált nemes szokást karolta fel a kanadai Közalkalmazottak Szakszervezete. 1984-ben már az ő támogatásukkal rendeztek országszerte megemlékezést a munkabalesetek áldozatairól. 1989-ben április 28-át Kanadában országos gyásznappá nyilvánították “Munkahelyi balesetben megsérültek és elhunytak emléknapja” néven. 1996-ban ezen megemlékezéseket az Egyesült Nemzetek Szövetsége (ENSZ) és a Nemzetközi Munkaügyi Szervezet (ILO) is „felkarolta,” így nemzetközi emléknap lett.
Pécsett a külföldi példák és az Országos Munkavédelmi Bizottság Munkavállalói Oldalának előző évi kezdeményezésének mintájára 2001. április 28-án a Mecseki Munkástanácsok Szövetsége a Pécsi Önkormányzat Dísztermében megrendezte a Munkabalesetek Áldozatainak I. Pécs-Baranyai Emléknapját. Azóta immár hagyományos megemlékezés, a Munkástanácsok központi – országos – megemlékezése is egyben.
Fontos megemlíteni, hogy a Munkástanácsok Országos Szövetsége a Kereszténydemokrata Néppárt támogatásával elérte, hogy a Kormány 2012-ben az 1299/2012. (VIII. 13.) számú Határozatával „A munkabalesetben elhunyt, valamint megrokkant munkavállalók emléknapjává” nyilvánította április 28-át. 2019-ben pedig Pécsett a Király utcában emléktáblát állítottunk a munkabalesetek áldozatainak emlékére, amit idén is megkoszorúzunk a COVID-19 járvány előírásait betartva.
Mi, „régi munkavédelmisek” gyakran mondogatjuk, hogy „Ha csak egy munkabaleset lenne évente, az is pont eggyel több lenne a kívánatosnál”!
Az ITM által minden év végén összeállított statisztika jól bemutatja országunk munkabaleseti helyzetét, alakulását. Emellett gyakorlatból tudjuk, hogy minden olyan eset „láthatatlan” marad a statisztikák számára, amit a munkáltató el akar titkolni. A jelentési kötelezettség hiánya miatt például láthatatlan a statisztikákban az a sérülés, ami csak 1-2 munkanapnyi kiesést okoz a munkavégzésben. A fentiek értelmében és az egészséget nem veszélyeztető és biztonságos munkavégzés érdekében felvetődik néhány további megoldatlan probléma:
- az 1-9 munkavállalót foglalkoztató vállalkozások köre, ahol legkevesebb munkabaleset, de arányaiban magas a halálos munkabalesetek száma;
 - láthatatlanok maradnak azok a balesetek is, amelyek a munkavédelmi törvény hatálya alá nem eső, nem szervezett munkavégzés keretei közt dolgozó önfoglalkoztatókkal, egyéni vállalkozókkal, őstermelőkkel, háztartási alkalmazottakkal történnek;
 - a statisztikából levont következtetések torzulása mellett fő probléma még, hogy a balesetek körülményeinek pontos kivizsgálása mellett elmarad az előidéző okok, körülmények megszüntetésére meghozott intézkedések;
 - a nagyobb szabadság, a megnövekedett mozgástér miatt egyre több fiatal végez magas munkabaleseti veszélyt jelentő tevékenységet. Nem véletlen, hogy az Unió illetékes szervezetei egyre inkább szorgalmazzák a vonatkozó jogszabályok, illetve megelőző intézkedések kiterjesztését a nem szervezett munkavégzés keretei közt dolgozó munkavállalói csoportokra is;
 - végére hagyva: tisztázni kellene már, hogy az egészségügyi szakhatóság által is „alul reprezentált foglalkozási megbetegedések” mitől és miért alulreprezentáltak?
 
A fenti hiányosságok dacára ki kell jelentenünk, hogy évente az ITM-ben összeállított munkabaleseti statisztikák jó iránymutatást adnak az egyes földrajzi területek, ágazatok, vállalattípusok veszélyességének megítéléséhez. Érzékelhető, hogy a jelentős munkavállalói létszámot foglalkoztató „multiknál” a kisebb baleseti számok nem függetlenek a fejlett, a vállalatirányításba szervesen illeszkedő, magas színvonalú munkavédelmi tevékenységtől.
Mutatóban az elmúlt öt év bejelentett és kivizsgált munkabalesetei
| 
 
  | 
 2016  | 
 2017  | 
 2018  | 
 2019  | 
 2020  | 
| 
 Összes munkabaleset  | 
 23.027  | 
 23.387  | 
 23.738  | 
 24.055  | 
 20.366  | 
| 
 Halálos munkabalesetek  | 
 80  | 
 79  | 
 79  | 
 83  | 
 64  | 
Néhány gondolat erejéig térjünk ki A Munkavédelem Nemzeti Politikája 2016-2022 (továbbiakban: MNP) végrehajtására.
Az MNP célja, hogy az általa elérhető eredmények járuljanak hozzá:
- a munkabalesetek és a foglalkozási megbetegedések csökkentéséhez,
 - a munkavédelem fejlesztéséhez,
 - a munkavállalók munkavégző képességének megőrzéséhez,
 - a munkahelyi egészség és biztonság megőrzéséhez, fenntartásához,
 - az egészségben eltöltött életévek növeléséhez.
 
Az MNP V. Feladatok fejezet 1.4. pontja megfogalmazza: „A társadalombiztosítás munkahelyi egészség- és balesetbiztosítási ágának kialakításáról koncepció kidolgozása.” Az OMB „asztalán” közel harminc éve ott van a társadalombiztosítás egyes elemeivel összhangban lévő, önálló munkahelyi egészség- és balesetbiztosítási ágazat bevezetésére vonatkozó részletes javaslat, amely megalapozhatná a munkakörülmények fejlesztésére irányuló megfelelő munkáltatói ösztönző rendszert. Ennek révén javulhatnának a munkahelyi balesetek és foglalkozási megbetegedések mutatói.
A fenti pár példával azt szerettem volna bemutatni, hogy van mit tenni az egészséget nem veszélyeztető és biztonságos munkakörülmények javítása terén.

Megemlékezés 2021. április 28-án, Pécsett
Perényi József
MOSZ Szövetségi Tanács
elnök