Index: Önkiszolgáló kassza: innováció vagy szemfényvesztés?
Minden nagyon szép, minden nagyon jó, mindennel meg vannak elégedve a nagy magyarországi kereskedelmi üzletláncok, legalábbis, ami az önkiszolgáló pénztárakat illeti. A minap közölt erről az Index egy összeállítást, amelyből kiderült, hogy a kiskereskedelmi láncok egybehangzó álláspontja szerint az automatizálással komfortosabbá vált a vásárlás, fizetési alternatívát kínálnak a vevőknek, sőt, elbocsátásokra sem került sor, hiszen a gépek nem szorították ki az élő munkaerőt.
Vissza a jövőbe: tarol ez az újítás a kereskedelemben
A nagyobb élelmiszerláncok többsége már felkészült rá.
Ingyenmunkaerő válhat a vevőből
Csakhogy cikkünk megjelenése után elöntötték postaládánkat a fentiekben erősen kételkedő olvasói levelek. A legtipikusabb kifogás az volt, hogy az automata pénztárak megjelenésével a pénztárosok munkáját immár a vevőknek kell elvégezniük, ráadásul ingyen. Ezt illusztrálandó, idézünk néhány szalonképesebb megjegyzést:
- „Pofátlanság szerintem, de ezt is elfogadják az emberek, sajnos irányítható birkák vagyunk.”
- „Mi baromagyúak hajlandók vagyunk még lelkesedni is a pénztárosok helyett elvégzett munkánkért, ingyen dolgozva a multiknak. Még csak fel sem ajánlották, hogy kapsz te hülye vásárló X% árengedményt, mert megtakarítod nekem a legdrágább költségemet, a munkaerő árát.”
- „Tudod, mikor állok be magamnak kasszázni? Majd amikor a T***o nekem fizeti a kasszás bérét, de legalább árengedményt ad, ha már a fizetésen túl a kasszázás is az én dolgom!”
- „A véleményem sajnos az, hogy vásárolok, pénzt adok érte, de azért az én pénzemen képeznek ki pénztárossá.”
Megfontolandó hozzászólások, amelyeket olvasva érdeklődéssel kerestük meg az ügyben érintett harmadik nagy csoportot, a bolti eladókat is.
Munkaerőhiány van, elbocsátás nincs
Megkérdeztük a Kereskedelmi Dolgozók Független Szakszervezetének elnökét, Bubenkó Csabát, akiből csak úgy áradtak az automata kasszák ellen szóló érvek.
Munkájukat féltik az önkiszolgáló kasszáktól a pénztárosok
A kereskedelmi szakszervezet arra kéri a vásárlókat, hogy az embert válasszák, ne a gépet.
Mindenekelőtt kijelentette, hogy az elmúlt nyolc évben mit sem változott a véleménye, továbbra is tartja állítását, miszerint egy-egy önkiszolgáló kassza négy munkavállaló munkahelyét veszélyezteti, és a szakszervezet szerint azért vezették be a multinacionális vállalatok ezeket a kasszákat, hogy kevesebb dolgozót kelljen alkalmazniuk a pénztárakban.
Igazuk van, de nem úgy
A szakember szerint az a különös ebben a históriában, hogy a lapunknak nyilatkozó nagy kereskedelmi láncok állításai tulajdonképpen nem valótlanok. Csakhogy
AZÉRT KÖZÖLHETNEK GYŐZELMI JELENTÉST AZ ÚJ KASSZÁK 40 SZÁZALÉKOS KIHASZNÁLTSÁGÁRÓL, MERT A VÁSÁRLÓKNAK GYAKRAN NINCS EGYÉB LEHETŐSÉGÜK, MINT HOGY AZOKAT VÁLASSZÁK.
Ahol ugyanis alig működik hagyományos pénztár, ott nincs az az épeszű vásárló, aki sorban állással akarná tölteni a drága idejét. Sőt, Bubenkó Csaba tud olyan áruházról is, ahol a vezetőség utasítása volt, hogy eleve az automata kasszákhoz irányítsák az embereket.
És igaz a munkáltatóknak az az állítása is, hogy a kasszák bevezetése miatt nem bocsátanak el munkavállalókat. Hiszen amikor a kereskedelmi szektorban munkaerőhiány van, akkor az automata kasszák bevezetése részmegoldást jelent erre a problémára. Bubenkó Csaba szerint tehát naná, hogy nem küldenek el embert, hiszen felvenni sem tudnak, akkora a hiány.
„HATÁROZOTT MEGGYŐZŐDÉSEM SZERINT AUTOMATA KASSZÁKAT TELEPÍTENI OLCSÓBB, MINT FELEMELNI A MUNKAVÁLLALÓK BÉRÉT, AZÉRT, HOGY MEGFELELŐ MENNYISÉGŰ KASSZÁS LEGYEN A BOLTOKBAN.”
Az érdekképviseleti vezető végül egy szolgálati közleményt is megosztott az Indexszel, eszerint szakszervezetüket átkeresztelik, és a jövőben keresztény-szociális értékrenddel, Egyenlő.hu, a modern szakszervezet néven fognak működni.
Forrás: index.hu