2013. december 8-án, vasárnap délután leállt a buszközlekedés Baján. Zsigó Róbert Baja város polgármestere közleményben tudatta a város lakosságával, hogy a településen teljes egészében leállt a buszközlekedés. Közölte, hogy az Orangeways Kft. műszaki okokra hivatkozva beszüntette a közszolgáltatást. Majd később egy újabb közlemény látott napvilágot, amely arról tájékoztatott, hogy hétfő hajnaltól ismét lesz közösségi közlekedés, méghozzá a Bács Volán és a Tisza Volán biztosítja a város ellátását.
A közlekedési szakszervezetek már korábban megfogalmazták azon véleményüket, miszerint a magánvállalkozások a közösségi közlekedésben egyelőre felkészültség, szervezettség és elhivatottság hiányában nagyobb méretekben nem alkalmasak a közszolgáltatási funkció ellátására. Szerintük, valós versenyben kénytelenek belengetni a fehér zászlót a magánszolgáltatók a Volán-társaságokkal szemben. Ugyanis a Volán-cégek ereje még mindig szervezettségükben, egységükben és a felhalmozódott tapasztalatban rejlik. Persze a folyamatos megújulás képességével a Volán-cégeknek is rendelkezniük kell.
2010 decemberében Baja város önkormányzata az olcsóbb és minőségibb szolgáltatás reményében „lecserélte” a Bács Volánt az Orangeways Kft-re. A magáncég 10 évre kapott megbízást és most jött a fekete leves. Tanulságos eset, és még lehetne hasonló, még ha nem is ilyen nagyságrendű helyzeteket felsorolni. A szituáció elgondolkodtató kell, hogy legyen a közúti közlekedés meghatározó szereplői számára, különösképpen annak tükrében, hogy a szakszervezetek előre rávilágítottak az alvállalkozások bevonásában, a magánvállalkozásokban rejlő esetleges veszélyforrásokra, ellentmondásokra.
Régiónkban is a megyei jogú városokban élénk vitát vált ki a megrendelő (önkormányzat) és a szolgáltató (Volán-társaság) viszonyában a városi közlekedés finanszírozásának kérdése, a szolgáltatás minőségi és mennyiségi mutatónak meghatározása. A szakszervezetek már korábban felhívták a figyelmet, hogy bírósági eljárás mellőzésével, a szolgáltatások drámai visszaszorítása nélkül, az egyezségre törekvés jegyében kell zöldágra vergődniük a feleknek. Ezt kívánja meg a városi közlekedés társadalompolitikai szerepe és a vidéki életminőség megőrzése. A szakszervezetek továbbiakban azt is hangsúlyozzák, hogy a kormányzat sem engedheti el teljes egészében a városi közösségi közlekedés kezét. Az utazóközönség elégedettsége nem lehet közömbös egyetlen meghatározó szereplő számára sem.
Horváth László
Zala Volán Zrt.