Zalaegerszeg, 2013. november 8., péntek (MTI) – A Közlekedési Munkástanácsok Szövetsége (KMSZ) 4,5-5,5 százalékos béremelést tud elfogadni, távlati céljuk pedig az, hogy a Volán-társaságok bérek tekintetében is felzárkózzanak az európai normákhoz – jelentette ki a szövetség elnöke pénteken Zalaegerszegen.
A Közlekedési Munkástanácsok Északnyugat-magyarországi Szövetsége a Volán-cégcsoportot érintő aktuális kérdésekről pénteken tartott fórumot a zalai megyeszékhelyen.
Varga Tibor az MTI kérdésére elmondta: a Volán-cégeknél dolgozók zöme nettó 100-110 ezer forintot keres havonta. Felelősségteljes munkát végeznek, havonta 180 órát dolgoznak, ezért indokolt volna a 4,5-5,5 százalékos béremelés.
A Munkástanácsok Északnyugat-magyarországi Szövetsége 4,5-6 százalékos bérfejlesztést kíván megvalósítani – közölte Horváth László, a régiós szövetség elnöke. Hozzáfűzte: az idén júliusban megalakult, 700 főt tömörítő szövetség a társszakszervezetekkel közösen a bértárgyalások során és a regionális szerződéskötések területén komoly eredményeket tud elérni.
Lajtai György, a Munkástanácsok Országos Szövetségének (MOSZ) szakértője elmondta: az elmúlt 3-4 évben jelentős, 4-5 százalékos reálbérvesztés következett be a fizikai dolgozók körében. Jövőre viszont várhatóan 2,4 százalékos inflációval kell számolni, a gazdasági növekedésben pedig 2 százalékos javulás várható. Mindezek alapján a szövetség az átlagbérek 4,4 százalékos növekedését javasolja.
A minimálbér színvonala tekintetében viszont komoly elmaradás van, ezért a minimálbéreknél egy százalékkal nagyobb emelkedést szeretnének elérni – magyarázta Lajtai György.
Kedvező lépésnek nevezte, hogy a kormány döntése alapján a jövő évtől a családi adókedvezmény alapját kiterjesztetik a járulékokra is. A növekvő adókedvezmények miatt a 200 ezer forint bruttó átlagbérrel rendelkező, háromgyermekes családok bevétele akár 40 ezer forinttal nőhet – ismertette a szakértő.
Beszélt arról is, hogy a Volán-társaságok számára fontos, hogy a kormánydöntés értelmében az önkormányzatok leírhatják az adósságuk teljes körét. Magyarázta szerint a személyszállítás legfőbb megrendelői az önkormányzatok, ezért abban bíznak, hogy az intézkedéssel javul majd az önkormányzatok fizetőképessége.
– MTI –