Harmadfokú hőségriadó van érvényben, egész héten 40 fok közeli átlaghőmérséklet várható, a pillanatnyi előrejelzések szerint a kánikula még jövő héten is kitart. A közösségi közlekedésben dolgozóknak ezekben a napokban szó szerint a legégetőbb problémája a formaruhák érthetetlenül szigorú előírása és a klíma hiánya vagy működőképtelensége.

Egy klíma nélküli, tömött buszon utasként néhány megálló erejéig is kihívás a túlélés a 38 fokos hőségben, nemhogy a sofőröknek, akik ezeken a járműveken, az utastérnél is jobban felforrósodó fülkékben töltik a munkaidejük jelentős részét, és nem mellesleg próbálnak a mögöttük utazók A-ból B-be való biztonságos eljuttatására koncentrálni.

A Szolidaritás Autóbusz-közlekedési Szakszervezet (SZAKSZ) a napokban arra kezdte bátorítani a buszvezetőket, hogy a Volán központi utasítását megtagadva a klíma nélküli buszokon viseljenek térd fölé érő, egyszínű rövidnadrágot és rövidujjú pólót a hőségriadó idejére hivatalosan megengedett térd alá érő halásznadrág és egy gombnyira kigombolt ing vagy galléros póló helyett. A hőmérséklet felszökésével párhuzamosan romló munkakörülményekkel kapcsolatban Dobi István szakszervezeti elnököt kérdeztük.

A SZAKSZ elnöke úgy látja, általános probléma, hogy az autóbuszokon nincs klíma, rossz hatásfokkal működik vagy egyáltalán nem működik. Vannak nagyon régi típusú buszok, amikbe gyárilag nem szereltek be klímát és vannak újonnan rendeltek, amikben van klíma, de nem mondható, hogy ezek a buszok nagy többségét tennék ki.

Arra a kérdésre, hogy 2024-ben elvárható lenne-e, hogy legalább a buszok nagyobb részében legyen klíma, a szakszervezeti vezető azt válaszolta, szerinte az összes autóbuszon alapfelszereltségnek kellene lennie, sőt már tíz évvel ezelőtt is klímás buszokat kellett volna rendelnie a Volánnak.

„35-36 fokban – az utastérben lehet, hogy 40 fok is van–, ha kifizetik az utasok a jegyet, akkor elvárnák, hogy ne egy szaunában utazzanak. A buszvezetők vezetőállásaiban van, hogy 40-50 fok közötti hőmérséklet van.

Így vezetni autóbuszt, odafigyeléssel, biztonságosan, ami az utasok testi épségét is biztosítja, megkérdőjelezhető. A buszvezetőt érő hatások kiválthatnak olyan figyelmetlenséget, ami balesetet okozhat.”

Nagy probléma az is Dobi szerint, hogy a klímaberendezések javítása akadozik, mert egyre kevesebb a klímaszerelő, sokan elhagyják a szakmát, garanciális buszoknál pedig szigorú előírás vonatkozik a klíma javítására is, és van, hogy hosszú idő elérni, hogy a gyártó vállalja a javítást.

Míg a nagyobb állomásokon a pihenőhelyiség klimatizált, és hűtött szódavízgép biztosítja a védőitalt, így legalább bizonyos időközönként tudnak hűsölni a sofőrök, a szakszervezeti vezető szerint ez sok esetben nem kivitelezhető. Például, amikor egy falu szélén áll két-három órát egy busz, és nincs nyitva olyan hely, ahova be tudna húzódni a sofőr, amíg a következő járat indul.

„Tehát azokat a munkavédelmi előírásokat, amiket egy műhelyben, irodában vagy egy telephelyen be lehet tartani, a közlekedésben nagyon nehéz.”

Dobi szerint erre némileg megoldást jelentene, ha minden buszban lenne egy kis méretű telepített hűtőgép is – távolsági buszokon, különjáratokon nem ismeretlen az ilyesmi –, ami biztosítaná, hogy legalább a vizet az előírt 16-18 fokon tudják tartani. „Aki nem tudja igénybe venni a klimatizált pihenőket, az elég kellemetlen helyzetben van egész nap” – mondja.

Ha pedig nincs klíma, a sofőrök feltalálják magukat: a SZAKSZ nemrég levélben fordult a munkáltatóhoz, miután a kisvárdai sofőrök arra panaszkodtak, hogy a régebben szerelő által elhelyezett, legalább minimális komfortot biztosító ventilátoraikat a vezetőfülkékből pár hónapja elkezdték leszerelni. A munkáltató válaszlevele szerint az autóbuszok belső tereinek megfelelőségi ellenőrzése során bukkantak a sofőrök által felszereltetett ventilátorokra, melyeket „üzembiztonsági szempontból kockázatosnak ítélte meg, mivel azok a járművek elektromos rendszerét túlterhelhetik, ezáltal balesetveszélyesek.”

A levélben arról is írnak, hogy „6-8 évvel korábban történt már kezdeményezés ventilátorok vezetőfülkében történő létesítésére, de az intézkedés nem hozta meg a várakozásoknak megfelelő eredményt a felszerelt ventilátorok minőségi problémái miatt”.

(…)„Mindazonáltal a munkáltató tisztában van a nyári hónapokban jelentkező hőségnek a járművezetőkre gyakorolt negatív hatásaival, ezért folyamatosan törekszik a megfelelő munkakörnyezet biztosítása érdekében szükséges intézkedések megtételére. Így pl. hőségriadó esetén azon autóbuszok, amelyek nem klimatizáltak vagy műszaki okból a klímaberendezés nem működik és nincs megfelelő méretű nyitható ablak, a lehetőségekhez mérten napközben leállításra kerülnek” – írta a Volánbusz. Mindez azonban korántsem tűnik elégséges intézkedésnek.

A klímaproblémát fokozza, hogy a formaruha-előírások nagyon rugalmatlanok, engedményt csupán hőségriadó alatt kaphatnak a buszvezetők: jelenleg azokon a buszokon, ahol nincs klíma, nem kell nyakkendőt hordani, az ing kigombolható és térd alá érő rövidnadrágot lehet viselni. „Arról már nem ír a rendelkezés, hogy mi van, ha van klíma, de rossz hatásfokkal működik. Sok kolléga arról számol be, hogy hiába megy a klíma, nem tudja 34-35 fok alá hűteni az utasteret” – jegyzi meg Dobi.

A szakszervezet azt is nehezményezi, hogy a munkáltató nem biztosítja a szóban forgó rövidnadrágot, ami éppenséggel nem is túl divatos, ezért nehéz egyénileg beszerezni. „Lehet, hogy ez divat volt ezelőtt 30 évvel, de ha bemegyek a boltba, és azt mondom, hogy térd alá érő rövidnadrágot keresek, kiröhögnek” – fogalmaz a szakszervezeti vezető.

A szigorú előírások ellenére ráadásul vannak sofőrök, akik még a normál formaruhájukat sem kapták meg.

„Van, aki kapott két inget és két nyakkendőt. Ha úgy kellene bemenni dolgozni, hogy azt hordja, amit kapott, akkor nagyon érdekes látvány fogadná az utazóközönséget: valaki bemegy egy alsógatyában, és van rajta egy volános ing meg egy nyakkendő. Tragikomikus az egész.”

Dobi szerint a másik gond a formaruhával, hogy a minősége is hagy kívánnivalót, a nadrág eléggé műszálas, nem szellőzik jól, ami sokaknak kellemetlen viselet, főleg melegben.

A szakszervezeti vezető szerint régen, a központosítás előtti rendszerben még sokkal rugalmasabban és emberségesebben kezelte a munkáltató a helyzetet: a Kapos Volánnál, ahol ő is dolgozott, például a teljes nyári időszakban könnyített munkaruhában vezethettek, hőségriadótól függetlenül, és biztosítottak minden ruhadarabot, még téli és nyári cipőt is kaptak.

 „A buszvezetők általában röhögnek az egészen, bejön a meleg és rövidnadrágban dolgoznak, és azt vallják, hogy több száz buszvezetőt úgyse tudnak kirúgni vagy leváltani. Ha azt mondják, hogy menjen haza, akkor ki fogja vezetni a következő járatokat? Ezzel szemben már csak úgy fejezhetjük ki a nemtetszésünket, hogy figyelmen kívül hagyjuk, és amikor a nagy meleg veszélyezteti az autóbuszvezetőt abban, hogy biztonságosan vezessen, akkor könnyítsen a ruházatán.

Ha pedig a munkáltatónak ez nem tetszik, akkor tessék minden autóbuszon biztosítani a megfelelő munkafeltételeket” – mondja.

A szakszervezet folyamatosan próbálja jelezni a munkáltatónak a problémákat, de ha nem fogják a megfelelő munkaruhát a megfelelő minőségben és mennyiségben biztosítani, elkerülhetetlen lesz egy demonstráció a munkakörülmények javításáért.

„Ha ez minden évben így megy, hogy nekünk cirkuszolni kell, hogy ez az állapot elviselhetetlen, akkor fel kell hívni a tulajdonos figyelmét is akár egy demonstrációval, hogy ezt a pitiáner munkáltatói magatartást szüntesse meg.”

A mai napon egy másik volános szakszervezet, a Közúti Közlekedési Szakszervezet (KKSZ) is levélben fordult a Volánbusz vezérigazgatójához, elfogadhatatlan munkakörülményekre panaszkodva. A szakszervezet szintén arról ír, hogy nem működik a sofőrök formaruha ellátása, akadozik a járműalkatrész-beszállítás, folyamatos probléma a védőital-ellátás, kisebb szerelési munkák napokig húzódnak, mert pár ezer forintos beszerzéseket is engedélyeztetni kell. A hőségriadó alatt pedig nemcsak a buszvezetők szenvednek, de számos olyan irodában is dolgoznak szellemi munkavállalók, ahol nincs klímaberendezés vagy csak „őskori”, nem működő van – sorolják.

A szakszervezet kiemeli a pécsi buszvezetői pihenőhelyiség kálváriáját is. A heverőkben ágyipoloskák jelentek meg, ami miatt a SZAKSZ bejelentése nyomán már a kormányhivatal is helyszíni ellenőrzést tartott, a KKSZ szerint azonban hónapok óta várat magára a pihenő elvárható színvonalú rendberakása.

A munkakörülményekkel kapcsolatban megkerestük kérdéseinkkel a Volánbusz Zrt.-t is, amennyiben választ kapunk, frissítjük a cikket.

Frissítés, július 11.

A Volánbusz Zrt. kommunikációs igazgatósága az alábbi választ adta kérdéseinkre:

„Társaságunk a normál formaruha-előírásokhoz képest jelentős könnyítéseket vezetett be hőségriasztás esetére, ezek elrendeléséről az országos tiszti főorvos bejelentése után azonnal intézkedtünk.

A Volánbusz aktív állományában lévő 5.840 db autóbuszból 83,8% (4.896 db) fel van szerelve légkondicionáló berendezéssel. Az új buszbeszerzéseknél természetesen alapkövetelmény a klíma, így az eleve magas arány a járműállomány fiatalodásával folyamatosan tovább javul.

A Volánbusznál elegendő klímaszerelő szakember áll rendelkezésre, a normál munkaerő-fluktuáció mellett jelentkező eseti, átmeneti munkaerőpótlást üzemi szintű átcsoportosításokkal, illetve – a 2024.05.24-től megkötött vállalkozási keretszerződések adta lehetőséget kihasználva – külső partnerek bevonásával kezeljük. Társaságunkhoz sem a védőital-, sem a formaruha-ellátással kapcsolatban nem érkezett panasz.”

Forrás: Mérce

Nyitókép: Mérce

A képen Dobi István a SZAKSZ elnöke látható