Közlekedési Munkástanácsok
Északnyugat-magyarországi Szövetsége
Zalaegerszeg, Gasparich út 16.
Tisztelt Munkatársaink!
Új korszak kezdődött a Volán-társaságok életében. Ez a változás nem hagyja érintetlenül a munkavállalók élet- és munkakörülményeit sem. Ezért fordulunk a munkavállalókhoz, hogy rádöbbentsük őket is a helyzet komolyságára.
Saját érdekükben is érezzék át a szerveződés, a közösségvállalás szerepét, ezáltal önnön sorsuk kezükbe vételének lehetőségét is!
A Volán-társaságok regionális átszervezése érzékenyen érinti a szakszervezetek munkájának szinte valamennyi elemét. Különösképpen meghatározóvá válik a reprezentativitás (képviseleti és aláírási jogosultság) kérdése.
Regionális Kollektív Szerződés-tárgyalásokon, bértárgyalásokon már csak a reprezentatív szakszervezetek kapnak szerepet. A kis szakszervezetek parkoló pályára kerülhetnek.
Az Északnyugat-magyarországi Közlekedési Központ Zrt. működési területén 4.200 munkavállaló van, ennek 10 %-a 420 fő. Ennyi a reprezentativitás küszöbértéke, tehát legalább 420 tag kell ahhoz, hogy egy szakszervezet aláírási és képviseleti jogosultsággal rendelkezzen a régióban. A minél meghatározóbb reprezentativitás érdekében elengedhetetlen a szakszervezetek összefogása. Ennek jegyében döntöttek a régióban működő Közlekedési Munkástanácsok (hat tagszervezet), hogy szövetségbe tömörülnek.
Ezzel a szerveződéssel egy, 700-800 fős taglétszámot számláló szövetség alakul, nagyfokú aláírási és képviseleti jogosultságot biztosítva a szervezethez tartozó tagságnak.(!)
Egy konkrét példán szemléljük a szövetség majdani szerepét:
Vegyük a Regionális Kollektív Szerződést! Ez szabályozza majd a régióban is – egyebek között – a munkaidő komplex kérdéskörét, a bérrendszereket, stb. Ha nem történik meg a szakszervezetek szellemi és fizikai erőinek mozgósítása, összefogása, a még meggyőzőbb és még hatékonyabb érdekvédelmi munka hangoztatása csupán üres szólam marad. Külön kihangsúlyozzuk a szellemi erőt, e téren magunk mögött tudhatjuk a munkástanácsok kiváló szakértő gárdáját. A magas taglétszám önmagában kevés, döngethetjük mellünket, ha nem társul hozzá megfelelő befolyásolási tényező és szellemi erő.
A szakszervezeteket lehet bírálni, ám be kell látnia minden munkavállalónak, hogy ebben a helyzetben a szakszervezet az egyetlen szervezeti keret érdekeik megfogalmazására és érvényesítésére. Ha pl. valakinek veszélybe kerülne a munkahelye, csakis kizárólag a szakszervezetre számíthat. Ne legyen senkinek sem illúziója a tekintetben, hogy valaki is szót emelne érdekében. Az egyik szakszervezet fennen hangoztatja, hogy ne forgácsoljuk szét erőinket, legyen csak egy szakszervezet, majd az képvisel mindenkit. Igen ám, csakhogy éppen ezt a központból vezérelt szakszervezeti modellt kívánta lebontani a tagság, hivatkozva a tagsági kontroll hiányára és az egyeduralmi szerepre.
Kedves Munkatársak!
Kezdjünk el közösen egy markánsabb munkát, együtt, újult erővel! Ennek jegyében kérjük a nem szervezett munkavállalókat, segítsék elő, hogy egy erőteljesebb érdekvédelmi munka folyhasson a munkavállalók érdekében.
Magyarán: válasszák a Közlekedési Munkástanácsok Szövetségéhez (KMSZ) tartozó tagszervezeteket! Miért is ösztönzünk a belépésre, miért is válasszanak bennünket?
– 2007 ősze: Bejelenti a kormányzat a Volán-társaságok privatizációjának szándékát. Az egyik szakszervezet vezetői azonnal háttértárgyalásokat kezdeményeznek Wáberer György nagyvállalkozóval, aki határozott igényt jelentett be a cégcsoport megvásárlására.
Mit tett a KMSZ? Sürgősséggel egyeztetni kezdett a kancelláriaminiszterrel és a szaktárcával hangoztatva tiltakozásukat mondván, hogy nincs privatizációs kényszer és veszélyben látnák a Volános munkahelyek biztonságát.
– Alvállalkozói szerződések: Abban, hogy az alvállalkozók nem telepedtek rá a Volán-cégekre, nagy szerepe volt a KMSZ-nek és az ADU-nak, ezzel is megvédve a munkahelyek sokaságát, a szakma stabilitását és szervezettségét!
– 2009. december: a Közszolgáltatási Szerződés meghosszabbítása. A KMSZ és az ADU vezető szerepet játszott a 2012. évre tervezett piacnyitás elhalasztásában és 2016. december 31-éig történő meghosszabbításában. Ennek – a szakmára gyakorolt – pozitív hatását máig nem emeltük ki.
– Keresetfejlesztés, munkahelyvédelem.
Ha valaki veszi a fáradtságot és áttekinti, hogy a szakszervezetek ezen kérdésekben milyen állásponton voltak, akkor láthatja, hogy a KMSZ mindvégig következetes és egyértelmű volt. Előfordult, amikor a KMSZ hiúsította meg az alágazati bérmegállapodást, mert olyan megalázó volt a munkaadói bérkiajánlás, ezért inkább a helyi megállapodásokat szorgalmaztuk. Jövedelemfejlesztés terén elszánt hívei vagyunk a béren kívüli elemek (Erzsébet-utalvány, SZÉP-kártya, iskolakezdési támogatás, stb.) juttatásának. Abban, hogy mindezen elemekből részesülnek a Volános munkavállalók, döntő szerepe volt a Munkástanácsok Országos Szövetségének. A munkahelyvédelem kérdése központi helyet képvisel munkánkban. Amennyiben a helyzet megkívánja, készek leszünk bármeddig elmenni. A jövőt illető kérdésekben jelenleg is nagyon meghatározó tárgyalásokat folytatunk döntéshozókkal.
Még sok témát felsorolhatnánk, ám nem kenyerünk az önfényezés. Tényekre alapozunk, munkánk nyomom követhető, akár a média számos felületén is, nem üres szólamokra hivatkozunk. No, ezért indítványozzuk, hogy tartsanak velünk, és számos témában a másik kettő szakszervezeti tömörüléssel közösen (KKSZ, LIGA), együtt vágjunk neki az előttünk álló kihívásoknak.
Zalaegerszeg, 2013. július 18.
Horváth László Zala Volán Zrt. |
Dobos Sándor Kisalföld Volán Zrt. |
Bindis Gyula Zala Volán Zrt. |
Kovács Imre Balaton Volán Zrt. |
Kovács Zoltán Somló Volán Zrt. |
Tuboly Béla Zala Volán Zrt. |