A Munkástanácsok Országos Szövetsége és a Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetsége közös javaslatot dolgozott ki egy új, ágazati szakmai bértarifarendszer bevezetésére. A kezdeményezés a 2024. november 25-én aláírt „hároméves” bérmegállapodás 13. pontjából indul ki, amely hosszú távon lehetőséget ad egy ágazati alapú bérszabályozási rendszer kialakítására.

Dr. Szabó Imre Szilárd a Munkástanácsok ügyvezető alelnöke, ügyvéd 
Perlusz László a Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetsége főtitkára, közgazdász
 

A jelenlegi bérhelyzet kihívásai

A minimálbér és a garantált bérminimum közötti különbség várhatóan tovább fog csökkenni a következő években, sőt ezek „összeolvadása” is bekövetkezhet azzal, hogy a szociális partnerek és a kormány által kötött megállapodás alapján a legalacsonyabb munkabér 2026-ban 13 százalékkal 328 600 forintra, 2027-re 14 százalékkal 374 600 forintra emelkedik, amely növekedési dinamikától – a gazdasági lehetőségek figyelembevételével – a garantált bérminimum növekedése vélhetően elmarad. A minimálbér-felzárkóztatási program eredményeként a rendszeres bruttó átlagkereset 50 százalékát (mint indikatív referenciaértéket) elérheti a minimálbér, amellyel hazánk megfelelne az Európai Unióban biztosítandó megfelelő minimálbérekről szóló Irányelv rendelkezéseinek is. A két bérelem közötti tendencia már most is világosan látszódik az elmúlt hét év adataiból. Legutóbb, 2025-re vonatkozóan a 9 százalékos minimálbér emelés mellett 7 százalékos garantált bérminimum emelés valósult meg.

2025-re vonatkozóan a 9 százalékos minimálbér emelés mellett 7 százalékos garantált bérminimum emelés valósult meg.

 

2019 149 000 195 000 46 000 30,9
2020 161 000 210 600 49 600 30,8
2021 167 400 219 000 51 600 30,8
2022 200 000 260 000 60 000 30,0
2023 232 000 296 400 64 400 27,8
2024 266 800 326 000 59 200 22,2
2025 290 800 348 800 58 000 19,9
 

A két kötelező legkisebb bértétel közötti különbség csökkenése „devalválja” a szakképzettség értékét, amely széles körű elégedetlenséget válthat ki a szakképzett munkavállalók és a szakszervezetek körében és demoralizáló hatása lehet a munkaerőpiaci szabályozás tekintetében is (a piac „megoldja”, de a szabályozórendszer le van maradva).

A garantált bérminimum a középfokú végzettséghez, képzettséghez kapcsolódó munkakörhöz kötött. A munkakör betöltéséhez szükséges képesítést jogszabály, annak hiányában kollektív szerződés, vagy ezek hiányában a munkáltató állapítja meg. A tevékenység gyakorlásához szükséges szakképesítést az ágazati miniszternek kell külön jogszabályban meghatároznia. Amennyiben nem írja elő jogszabály a munkakör betöltéséhez szükséges képesítést, akkor a munkáltató maga dönti el, hogy az adott munkakört milyen végzettséggel, képzettséggel rendelkező munkavállalóval tölti be. Megjegyzést érdemel az is, hogy a jelenlegi szabályozás húsz év után számos jogtechnikai kérdést hordoz magában (különösen annak kapcsán, hogy mi tekinthető középfokú végzettségnek, szakképzettségnek), ami a jogbiztonság szempontjából sem a legszerencsésebb megoldás az eltérő jogértelmezések miatt. A bizonytalanság az üzletmenet és a munkavállaló-munkaadó kapcsolata szempontjából is hátrányos, így nem segíti a versenyképességi felzárkózást sem.

A javasolt modell lényege

A javaslat szerint az kormánynak a munkavállalói és munkáltatói érdekképviseletek együttműködésével kellene meghatározni azokat a nemzetgazdasági szektorokat, amelyekben az ágazati munkaügyi kapcsolatok bázisán és a gazdasági szereplők javaslata alapján – a Versenyszféra és a Kormány Állandó Konzultációs Fóruma jóváhagyását követően – kormányrendelet határozná meg a legalább középfokú iskolai végzettséget vagy középfokú szakképzettséget igénylő munkakörök listáját (jegyzékét) és ágazati garantált bérminimumát. Leegyszerűsítve tehát ágazatonként valósulhatna meg az a bértárgyalás és béralku folyamat, amely ma országosan egységesen határozza meg a minimálbér és a garantált bérminimum mindenkori szintjét. 

Az új rendszerben mindaddig megmaradna a szabályozásban az országos, egységes garantált bérminimum, mint legkisebb közös ágazati szakmai bérminimum, amíg minden ágazatban nem tudnának a szociális partnerek megállapodni egy ágazati garantált bérminimumban. Az adott ágazati szakmai bérminimum pedig értelemszerűen nem lehetne alacsonyabb, mint ennek mértéke. A javaslat a versenyszféra területén 10–15 nemzetgazdasági ágazatban bevezetett és évente felülvizsgált rendszerrel számol, amely hozzájárulna a keresetek dinamikusabb emelkedéséhez és a szakmai bérminimumok ágazati sajátosságokhoz való igazításához. Az egyes ágazatok folyamatosan alakíthatják ki saját garantált bérminimum szintjüket, amely aztán évről évre felülvizsgálatra kerülne az ágazatok munkaadói-munkavállalói tárgyalásai során.

Fontos kiemelni, hogy a jelenlegi munkajogi szabályozás már most is megfelelő keretet biztosít a javasolt rendszerhez, így az akár jelentős jogszabályi átalakítások nélkül is bevezethető lenne. A változás nem érinti az ágazati párbeszéd bizottságok hatálya alá tartozó megállapodásokat (ilyenek jelenleg néhány helyen léteznek, pl. villamosenergiaipar) és természetesen az egységes, országos minimálbért sem.

  1. A szakképzettség értékének növekedése: a differenciált bérminimumok erősítik a szakképzés presztízsét.
  2. Motiváció a továbbképzésre: a magasabb bérminimumok ösztönzően hatnak az (át)képzésre, így nő a munkaerő hozzáadott értéke.
  3. Emelkedő vásárlóerő: az ágazati szinten magasabb garantált bérminimumok összességében (átlagosan) növelik a bérszínvonalat, a bértömeget és ezen keresztül a fogyasztást és a társadalmi jólétet.
  4. Ágazatspecifikus bértárgyalások: a „benchmarkok” révén adekvátabb és igazságosabb bérmegállapodások születhetnek, amely tovább fokozza a hatékonyságot.
  5. Ágazati versenyképesség: a nagyobb hozzáadott értékkel bíró, erősebb ágazatok magasabb bérszínvonala nem hozná hátrányos helyzetbe a gyengébb konjunkturális szakaszban lévő ágazatokat, hiszen a garantált bérminimumok igazodnának az adott ágazat sajátosságaihoz (teherbíró képességéhez). 
  6. Piactisztító hatás: csökken az adóelkerülés és a „zsebbe fizetés” lehetősége, mivel az ágazati szintű szabályozás nehezebben kijátszható rendszert hoz létre.

A javaslattal (a koncepció lehetséges megvalósításával), a Versenyszféra és a Kormány Állandó Konzultációs Fóruma foglalkozik.

Forrás:vg.hu