Idrányi Flóra, a Munkástanácsok kommunikációs vezetője beszélgetett Dobi Istvánnal, a Közlekedési Dolgozók Szakszervezeteinek Szövetsége és a SZAKSZ elnökével a MÁV-csoport integrációjáról és az új kollektív szerződésről.

A MÁV-csoport nemrég jelentette be, hogy minden érintett szakszervezet aláírta az Integrált Kollektív Szerződést, amely garantálja a MÁV-START, a Volánbusz és a MÁV-HÉV munkavállalóinak biztonságos továbbfoglalkoztatását az integráció után is. A megállapodás értelmében az összeolvadás nem jár sem díjazásbeli csökkenéssel, sem a szerzett jogok elvesztésével.

Január 1-jétől létrejön a MÁV Személyszállítási Zrt., amely egységesebb és egyszerűbben igénybe vehető szolgáltatást kínál majd az utasoknak. A három márkanév – MÁV, VOLÁN, HÉV – az integrációt követően is megmarad, igazodva az utasok szóhasználatához.

IF: Köszönöm, hogy elfogadtad a meghívást. Te, mint reprezentatív ágazati szakszervezeti vezető, aktívan részt vettél az integrációval együtt járó kollektív tárgyalásokon. Kezdjük azzal, mi a véleményed a MÁV-csoport integrációjáról és az új kollektív szerződés aláírásáról?

Dobi István: Köszönöm a lehetőséget. Az integráció egy hatalmas lépés mind a munkáltatók, mind a munkavállalók számára. Fontos, hogy az ilyen változások során a dolgozók jogait, juttatásait és foglalkoztatási feltételeit megőrizzük. Az új kollektív szerződés aláírásával ez garantálva van, ami óriási eredmény, hiszen minden szakszervezet egyetértett abban, hogy senki nem járhat rosszabbul a változások miatt.

Február környékén tudtuk meg, mire számíthatunk a közlekedési ágazatban. Ez a folyamat a MÁV Személyszállítási Zrt. létrehozásával indul, amely a MÁV-Start, a Volánbusz és a HÉV egyesülésével valósul meg. Az év elejétől kezdve azon dolgoztunk, hogy megoldjuk a foglalkoztatás egységesítését, hiszen a vasúti közlekedésre vonatkozó kollektív szerződés eddig nem terjedt ki sem a közúti, sem a HÉV-közlekedés területére.

IF: Ez elég összetett feladat lehetett. Hogyan oldottátok meg?

Dobi István: A cél az volt, hogy egy-egy kiegészítő függelékkel integráljuk ezeket a szakmákat a MÁV Start Zrt. kollektív szerződésébe. Ez biztosítja, hogy a 2025. január 1-jével egységes és zökkenőmentes foglalkoztatási szabályok lépjenek életbe. Tegnap (2024.11.26.-án) írták alá az érintettek a kollektív szerződés módosítását, amelybe beemelésre kerültek azok a függelékek, amelyek biztosítják a társaságba beolvadó cégek munkavállalóinak jogfolytonos foglalkoztatását.

IF: Előtte volt érvényes kollektív szerződés?

Dobi István: Igen, de a fúzióval az a szabály lépett életbe, hogy csak a beolvasztó társaság kollektív szerződése marad érvényben, a többieké megszűnik. Ezért kellett a Volánbusz és a HÉV esetében külön függelékeket kidolgoznunk, amelyek biztosítják az átmenetet. Ezek a függelékek a kollektív szerződés részei, amelyek elkülönítik azokat a szabályokat, amelyek nem egységesen vonatkoznak minden munkavállalóra. Jelenleg a vasúti közlekedésen kívüli, közúti és HÉV-ágazatok szabályozása külön függelékben szerepel, de a jövőben ezeket a kollektív szerződésen belül külön fejezetekben szeretnénk megjeleníteni.

IF: Az új kollektív szerződés konkrétan mit biztosít a munkavállalóknak?

DI: Az integrált kollektív szerződés (IKSZ) megőriz minden eddigi vívmányt, és egységes szabályozást hoz létre a MÁV-csoporthoz tartozó három nagy szervezet, a MÁV-START, a Volánbusz és a MÁV-HÉV dolgozói számára. A legfontosabb garancia, hogy sem a díjazásban, sem a foglalkoztatási feltételekben nem lehet hátrányos változás.  Az átmeneti időszak 2026. december 31-ig tart, addig dolgozunk ki egy teljesen egységes rendszert, amely már az egész Személyszállítási Zrt.-re vonatkozik.

IF: Milyen volt a tárgyalássorozat? Hogyan zajlik egy ilyen egyeztetés?

Dobi István: A tárgyalások hosszan tartó és aprólékos folyamatot jelentettek. Figyelembe kellett venni, hogy a vasutas szakszervezetek a fúzióval semmilyen szerzett jogukról nem mondtak le, és ugyanezt biztosítottuk a Volán és a HÉV dolgozói számára is. A munkáltatóval külön tárgyaltak az egyes ágazatok reprezentatív szakszervezetei. A Volánbusznál hét eltérő függeléket kellett összevonni egyetlen dokumentumba, ami óriási kihívás volt, de megoldottuk.

IF: Egyes dolgozók körében mégis aggodalom tapasztalható, például a túlórák elszámolásával kapcsolatban. Mi a SZAKSZ álláspontja erről?

Dobi István: Ez valóban egy érzékeny téma. Főként az autóbusz-vezetőket érinti, akiknél a rendelkezési idő nem számít bele a munkaidőbe, különösen az 50 km feletti járatok esetében. Bár a SZAKSZ folyamatosan azt képviseli, hogy a munkahelyen eltöltött idő munkaidőnek minősüljön, az uniós és hazai jogszabályok ezt jelenleg, nem teszik lehetővé.

IF: Miért nem oldható meg ez a probléma?
Dobi István: A munkaerőhiány miatt. Ha a teljes rendelkezési időt munkaidőként számolnánk el, akkor több mint 13.000 buszvezetőre lenne szükség a jelenlegi szolgáltatás fenntartásához, miközben most 10.500 autóbuszvezető látja el a szolgálatot és egyes területeken komoly létszámhiány mutatkozik.

IF: És mi a helyzet a buszvezetők megosztottságával a kérdésben?
Dobi István: Azok a buszvezetők, akik „kétlakiak” tehát van mellékjövedelmük, inkább abban érdekeltek, hogy a társaságnál minden időt munkaidéként számoljanak el, így a szolgálati napok száma csökkenne és több szabadidővel rendelkeznének. Azok viszont, akik teljes mértékben a buszvezetői keresetből élnek, azok számára elfogadható a jelenlegi rendszer, mivel a rendelkezésre állási idővel több pénzt kereshetnek. Ez egy bonyolult helyzet, amit nehéz igazságosan kezelni.

IF: A két reprezentatív szakszervezet, a SZAKSZ és a KKSZ között rendeződött a korábban nem teljesen harmonikus viszony, milyen a Volán szakszervezetek megosztottsága jelenleg?

Mi körülbelül másfél éve beláttuk, hogy szükség van egy erős, kétpólusú szakszervezeti rendszerre az autóbuszos közlekedésben is. Őszintén szólva, bár tudom, hogy sokak számára nem szimpatikus, de véleményem szerint el kell számolni a kisebb szakszervezetekkel, és kísérletet kell tenni arra, hogy integrálódjanak a reprezentatív szakszervezetekbe. A munkavállalók érdeke, hogy az érdekképviselet ereje ne legyen a munkáltatónál megosztva.

A “kétpólus” kifejezés alatt most a két reprezentatív szakszervezetet értem. Az a cél, hogy ha két szakszervezet 60-70%-os szervezettséggel bír, akkor a munkáltató is érzékelje, hogy az ilyen szakszervezetek képesek komoly nyomást gyakorolni rá, ami problémát, vagy legalábbis egy jól szervezett nyomásgyakorlással kellemetlenséget is okozhat számára.

Ezzel szemben, ha 16 szakszervezet van jelen egy munkáltatónál, akkor könnyen előfordulhat, hogy egy fontos kérdésben, mint például egy bérharc, pl. 10 szakszervezet lebeszéli a dolgozókat a küzdelem folytatásáról. Ez nem szakszervezeti működés, hanem gyengeség. Mi már másfél éve azt képviseljük, hogy az autóbuszos közlekedésben is erős, kétpólusú szakszervezeti rendszert kell fenntartani. A többiek számára talán nem tetszik, de a munkavállalók érdeke azt kívánja, hogy ne legyen megosztva a munkavállalók ereje.

IF: Összességében, hogy látod a szakma jövőjét?

Dobi István: A buszvezetők átlagéletkora meghaladja az 50 évet, és az egészségi állapotuk is aggasztó. Az ágazat túlhajszolt, és a regenerálódási idő hiánya hosszú távon komoly egészségügyi problémákat okozhat. A szakszervezet minden erejével azon dolgozik, hogy ezek a kérdések megoldódjanak, és a munkavállalók megfelelő pihenési időhöz jussanak. Azt üzenem minden munkavállalónak, hogy bízzanak a szakszervezetükben és a kollektív szerződésben. A változások célja az, hogy egy erősebb, összetartóbb közösséget építsünk, ahol a munkavállalók jogai és érdekei garantáltak.

Mindenkinek köszönöm az eddigi türelmet és támogatást. Az integráció nem könnyű folyamat, de a közös munka eredményeként egy olyan rendszert hozunk létre, amely a dolgozók számára is előnyös lesz.

IF:Köszönöm az interjút!
Dobi István: Én is köszönöm!

Megszületett a megállapodás a kollektív szerződésről az új, integrált személyszállító vállalatban is

Újabb, fontos mérföldkövéhez ért a MÁV-csoport integráció: a mai napon minden érintett szakszervezet aláírta az Integrált Kollektív Szerződést. Ez a megállapodás garantálja a MÁV-START, a Volánbusz és a MÁV-HÉV összeolvadásával létrejövő új, egységes személyszállító cégben az egyesülő társaságok valamennyi munkavállalójának biztonságos tovább foglalkoztatását 2025. január elsejét követően is.

Az új kollektív szerződés is megerősíti, hogy a munkavállalók számára az integráció nem járhat semmilyen hátránnyal: díjazásuk nem változik, szerzett jogaik hiánytalanul megmaradnak.

A vállalatcsoport integrációs folyamata során a Volánbusz, a MÁV-START és a MÁV-HÉV összeolvadásával 2025 január elsejével létrejön a MÁV Személyszállítási Zrt., jobban összehangolt és egyszerűbben igénybe vehető szolgáltatást biztosítva az utasok számára.

Az érintett munkáltatók és az érdekképviseletek 2024 novemberében szándéknyilatkozatot írtak alá, amely alapján a MÁV-START Zrt. Kollektív Szerződésének módosításával – a Volánbusz Zrt. és a a MÁV-HÉV Zrt. vonatkozásában is – külön mellékletben rögzítették a munkavállalók foglalkoztatási és javadalmazási feltételeit.

Az Integrált Kollektív Szerződés a MÁV-START Zrt. jelenlegi munkavállalóinak foglalkoztatását és díjazását változatlan formában biztosítja, megtartva a Kollektív Szerződés valamennyi előnyös rendelkezését.

A két beolvadó Társaság vonatkozásában a korábbiakban már megkötött jogutódlási megállapodások továbbá azt is biztosítják, hogy legalább olyan szintű foglalkoztatási és díjazási feltételek vonatkozzanak minden munkavállalóra az integráció után is, mint jelenleg.

A munkáltatók és a szakszervezetek együttműködése révén megkötött Integrált Kollektív Szerződés biztosítja, hogy a 2025. január 1. napját követően is a jogutód munkáltató, azaz a MÁV Személyszállítási Zártkörűen Működő Részvénytársaság valamennyi munkavállalója kiszámítható környezetben folytathassa munkáját.

A három személyszállítási márkanév az integrációval is megmarad, az utasok szóhasználatához jobban igazodó, rövidebb – MÁV, VOLÁN, HÉV – formában.

MÁV Zrt. Kommunikációs Igazgatóság