Kétségtelen, hogy mindkét verziónak megvannak a maga előnyei, azonban az elmúlt napokban mind a brit, mind az amerikai sajtó hasábjain is a gépesített pénztárak kudarcáról cikkeztek, elsősorban a sok bolti lopás miatt

A szakértő szerint még legalább harminc éve van az embereknek a „normál” pénztáros pozícióban.

Nyílik a fotocellás ajtó, eldördül a startpisztoly: szélsebesen, megpakolt kocsikkal és kosarakkal száguldunk nap mint nap a kasszákhoz, hogy minél előbb letudjuk a bevásárlást, és ezt követően afféle hétköznapi hősként jobb elfoglaltság után nézzünk. A legtöbb üzletben azonban sokan még most is dilemmáznak a célegyenesben: vajon az önkiszolgálónál vagy inkább a hagyományos pénztárnál válhatunk-e győztessé, és spórolhatunk-e meg további értékes perceket?

Kétségtelen, hogy mindkét verziónak megvannak a maga előnyei, azonban az elmúlt napokban mind a brit, mind az amerikai sajtó hasábjain is a gépesített pénztárak kudarcáról cikkeztek, elsősorban a sok bolti lopás miatt.

Miközben gyorsabb és hatékonyabb, mégis csökkent az önkiszolgáló kasszák népszerűsége: pszichés okok állnak a háttérben

Magyarországon ez nem jellemző… Igaz, egyes külföldi önkiszolgáló kasszákkal ellentétben idehaza külön személyzet segíti a vásárlókat az önkiszolgálónál, és távozni is csak a blokk beolvasásával lehet.

Se kasszás, se pénztár

A Fény utcai piacon működteti a Máltai Szeretetszolgálat az ország egyetlen, teljesen automatizált, pénztár és eladó nélküli üzletét, ahol felzárkózó településeken termelt zöldségekből és gyümölcsökből készült kézműves termékeket árusítanak. A vásárláshoz csupán egy applikációt kell letölteni, ezen keresztül, egy QR-kód beolvasásával lehet belépni a boltba. A polcokról levett áru súly alapján kerül a virtuális bevásárló kosárba, a vevő pedig egyszerűen kisétálhat, amint végzett.

– Legelőször egy lekvárt kóstoltam meg innen, és annyira finom volt, hogy visszajöttem. Maga a vásárlás egyszerű, hiszen a polcról már egyenesen a táskámba pakolhatok, és amint végeztem, már mehetek is. Az összeget nagyjából fél óra után levonják az applikációhoz hozzárendelt bankkártyáról. Így nincs semmiféle sorban állás – mondta el a boltban vásárló Bessenyei Mihály.

Tavaly év végén, a Pulzus által végzett kutatás szerint a magyar lakosságnak megoszlik a véleménye az önkiszolgáló kasszákról.

“A megkérdezettek közül a többség, 34 százalék nagyon szimpatikusnak tartja a megoldást, szeretnek vele vásárolni, ezért, ha tehetik, az üzletben mindig ezt az opciót választják” – írta a Világgazdaság. “A válaszadók 22 százaléka hol a hagyományos, hol az önkiszolgáló kasszát preferálja. Szintén 22 százalék mondta azt, hogy kifejezetten utálja a technológiát”.

Ám manapság egyre többen nyitnak a modernebb verzió felé. A Tesco hazai áruházláncaiban például az automatizált pénztárak egyre népszerűbbek a vásárlók körében, sőt! Orosz Andrea, a Tesco alkalmazottja szerint a gépek sokszor leveszik a terhet a pénztárosok válláról.

– Manapság minden korosztály megfordul az önkiszolgálóknál, az idősebbek is remekül kezelik a kijelzőt. Ha nagyobb a forgalom, akkor a gépek abszolút megkönnyítik a munkánkat. Szeretjük az önkiszolgálókat, sőt! Én is szoktam használni, amikor vásárolok. Hogy a jövőben a gépek teljesen átveszik a munkánkat, attól nem félek, hiszen mellettük ugyanúgy szükség van a mi segítségünkre is, ha netán valaki elakadna – fogalmazott a hölgy.

A Váci úti üzletben a 68 éves Baricza Károly is éppen az egyik ilyen gépnél fizet. Az idős úr komótosan ugyan, de mesterien kezeli az érintőképernyős kijelzőt az egyik kezével, a másikkal az okostelefonban keresi ki a kuponokat.

– Sokkal jobban szeretem az önkiszolgáló kasszát, itt magam oszthatom be a tempómat, és jobban ráérek elpakolni. A kisebb és a nagyobb vásárlásokat is itt intézem, és a kártyás fizetés sem jelent problémát! Ugyanakkor minden technika mellé szükség van egy emberre, aki tud segíteni, ha hiba lép fel – mondta mosolyogva Károly, miközben néhány gyümölcsöt, joghurtot pakolt a csomagolófelületre.

Segítenek az alkalmazottaknak

Mellette, egy másik kasszánál Kovács-Bodó Zsuzsa vásárol ezt-azt, a hölgy olyan gyorsan húzza le a vonalkódokat, hogy azok szinte már sisteregtek.

– Sietek, ezért ha gyorsan akarok végezni, mindig az önkiszolgálóhoz jövök. Ritkán veszek sok mindent egyszerre, inkább többször kevesebbet, így a cipekedéssel sincsen gond – magyarázta a tempósan pakoló Zsuzsa, aki hozzátette, soha nem választja a hagyományos pénztárat, majd elviharzott.

A vásárlók keresik az önkiszolgálókat, a tranzakciók több mint fele már ezeken a kasszákon keresztül realizálódik. A vásárlókat munkatársaink segítik, amennyiben azt igénylik. Természetesen vannak, akik nem kedvelik ezt a megoldást, így számukra mindig biztosítunk normál kasszás kiszolgálást is

– árulta el megkeresésünkre a sajtóosztály.

Természetesen akad az a mennyiség, amivel már nehezen birkóznánk meg az önkiszolgálónál: Szilveszter, Kriszti és Emese éppen céges bulira vásárolt be az üzletben, finom grillhúsokból, üdítőkből és rágcsálnivalókból púposra rakott kocsit tolnak hárman a hagyományos kasszához.

– Általában önkiszolgálónál vásárolunk, mert nem szeretjük az embereket! – nevettek össze. – Egyébként is itt a saját tempódban tudsz pakolni, nem stresszelsz amiatt, hogy gyorsan kell mindezt csinálni – helyeseltek a lányok egymásnak.

– Én inkább az alapján döntök, hogy hol van üres kassza. Illetve, ha alkoholt vásárolok, akkor előbb választom a hagyományosat, különben az önkiszolgálónál várnom kell, amíg jóváhagyják az életkoromat. Egyébként jó, hogy van ilyen verzió is, ez biztos rengeteg terhet vesz le a dolgozók válláról – ezt már Szilveszter tette hozzá.

Nem mindenki kedveli azonban a kasszásokat helyettesítő masinákat. 2022 végén valóságos kasszaháború tört ki, amikor a VI. kerületi Lövölde téri Lidl üzlet környékén élők fellázadtak a gépek ellen. Októberben, az egység felújítása után tíz önkiszolgáló pénztárat állítottak csatasorba, de ezt követően több szépkorú terézvárosi lakos is jelezte, hogy ezek a kasszák túl nagy kihívást jelentenek számukra – számolt be akkor az eseményekről az RTL. A harc után újra több hagyományos kasszát működtettek.

– Én viszonylag modern vagyok, ennek ellenére a hagyományos kasszát szeretem. Nincs türelmem ahhoz, hogy egyesével rakosgassam a dolgokat, ráadásul mindig elakadok valahol. Nagyon boldog vagyok, hogy az idős korosztálynak sikerült meggyőznie ezt az üzletet, hogy igenis szükség van a hagyományos kasszára is – mondta el a közelben lakó 72 éves Havasi Éva.

Kampányoltak ellene

Bubenkó Csaba, kereskedelmi szakszervezeti vezető megérti a helyiek ellenállását.

– Hiányzik a személyes kontaktus, és a nem csomagolt árukon, zöldségeken, péksüteményeken például nincs is vonalkód, az a vásárlónak kell kikeresnie a gépből, ha egyáltalán meg tudja különböztetni a nagyon hasonló termékeket egymástól. Ez kényelmetlen, zavaró és időigényes – vélekedett a szakértő.

Bubenkó Csaba, az Egyenlő.hu szakszervezet elnöke

Bubenkó Csaba, a Kereskedelmi Dolgozók Független Szakszervezetének elnöke

Az érdekvédelmi szervezet az önkiszolgáló kasszák első hazai megjelenésekor kampányt is indított, hogy a vásárlók válasszák inkább az emberek által működtetett pénztárakat.

– Nem tagadom, időnként én is az automata kasszához megyek, ha kevés dolgot veszek, akkor tényleg gyorsabb, de egy nagy bevásárlásnál már nem. Arról nem is beszélve, hogy az üzletek is ismerik a rendszer hátrányát, az önkiszolgáló pénztárakat működtető boltokban több a lopás. Amerikában, a technika szülőhazájában ezért is vettek vissza belőle – jegyezte meg Bubenkó.

A vásárlás új élménye: elképesztő innovációval rukkoltak elő a Fény utcai piacon

– Magyarországon az üzletek még inkább csak tesztelik a technikát, de egyre több helyen nyitnak önkiszolgáló pénztárakat. Ahol csak ilyen fizetési lehetőség van, az a vásárlóknak kellemetlen lehet, azért csak ott van az emberben, hogy mi van, ha rosszul húztam le a vonalkódot a géppel. Nem véletlenül foglalkoztatnak még mindenhol asszisztenseket az automata pénztáraknál – hívta fel a figyelmet Tóth Levente, a Bank360 vezető elemzője.

A szakértő szerint a következő évtizedben biztosan kevesebb lesz bolti bolti pénztáros, de ebben az időszakban még nem fog eltűnni ez a munka. Nem is a most legelterjedtebb önkiszolgáló rendszer fogja leváltani őket, hanem az a technika, amellyel elég csak a kosárba pakolnunk az árukat, majd a kasszánál a rendszer közli a közben automatikusan összeadott végösszeget.

– Ez a high-tech módszer már létezik, de hosszabb út lesz ide eljutni az általános elterjedéséhez. Mivel az emberi munkaerő drága, ha meglesz a technika, előbb-utóbb biztosan kiváltja, de nem egyik napról a másikra. Azt gondolom, 30 év múlva a következő generáció olyan csodálkozva nézi majd a bolti pénztárosokról készült fotókat, videókat, ahogyan a mai középkorúak az egykori buszos kalauzokat – jegyezte meg Tóth Levente.

Totál automata bolt a Fény utcában

A Fény utcai piacon működteti a Máltai Szeretetszolgálat az ország egyetlen, teljesen automatizált, pénztár és eladó nélküli üzletét, ahol felzárkózó településeken termelt zöldségekből és gyümölcsökből készült kézműves termékeket árusítanak.

A vásárláshoz csupán egy applikációt kell letölteni, ezen keresztül, egy QR-kód beolvasásával lehet belépni a boltba. A polcokról levett áru súly alapján kerül a virtuális bevásárlókosárba, a vevő pedig egyszerűen kisétálhat, amint végzett

– Legelőször egy lekvárt kóstoltam meg innen, és annyira finom volt, hogy visszajöttem. Maga a vásárlás egyszerű, hiszen a polcról már egyenesen a táskámba pakolhatok, és amint végeztem, már mehetek is. Az összeget nagyjából fél óra után levonják az applikációhoz hozzárendelt bankkártyáról. Így nincs semmiféle sorban állás – mondta el a boltban vásárló Bessenyei Mihály.

Forrás: Blikk

Fotó: Zsolnai Péter