Az EGSZB 2017. évi decemberi üléséről
A gépjárművezető nélkül bérelt járművek közúti árufuvarozásra történő használata (TEN/638) Az EGSZB üdvözli az európai közúti árufuvarozási ágazatban érvényesülő hatékony és méltányos egységes piac megvalósulásának még útjában álló egyes akadályok eltávolítása felé tett újabb lépést. E módosító irányelv célja, hogy elősegítse a járműflották legjobb felhasználását egész Európában, különös tekintettel a szezonális csúcsidőszakokra, valamint hogy minimális szintű liberalizációt biztosítson. A másik tagállamban bérelt jármű használatát is engedélyezni kell legalább négy hónap időtartamban annak érdekében, hogy a vállalkozások képesek legyenek kiszolgálni az átmeneti vagy szezonális csúcskeresleteket és/vagy a meghibásodott vagy sérült járművek helyett cserejárműveket biztosítani.
Beszámoló a Munkavállalói Kérdések Európai Központjának (EZA) közgyűléséről
A Munkavállalói Kérdések Európai Központja (Europäisches Zentrum für Arbeitnehmerfragen – EZA) 2017. december 2-án tartotta Dániában, Koppenhágában közgyűlését, melyen Palkovics Imre a Munkástanácsok Országos Szövetségének elnöke vett részt. Az eseményt Bartho Pronk az EZA elnöke, valamint Søren Fibiger Olesen a vendéglátó szervezet, Karifa elnöke nyitotta meg. Beszédet mondott Luc Cortebeeck a Nemzetközi Munkaügyi Szervezet Végrehajtó testületének vezetője, melyet vita követett. A gyűlésen az európai és Európai Uniós munkavállalói érdekképviselettel foglalkozó tagszervezetek között megtárgyalásra került a főtitkár, Sigrid Schraml éves jelentése, továbbá napirenden volt az Európai Unió jövőjére tekintettel az EZA 2018-ra tervezett munkaprogram prioritásainak felállítása.
Az EGSZB októberi plenáris ülésén elfogadott álláspontok
A véleményben az EGSZB támogatta az európai bizottsági javaslat tartalmát. Felhívta a figyelmet a Kreatív Európa program gazdasági dimenziójának jelentőségére, ugyanakkor azt is megjegyezte, hogy a program túlzottan is a versenyképesség általános céljára összpontosít, míg az európai kulturális és nyelvi sokszínűség és értékek támogatásának célkitűzése kevésbé látható. Úgy vélte továbbá, hogy az előirányzott költségvetési források nem elégségesek az EU teljes költségvetéséhez viszonyítva, illetve azokhoz a forrásokhoz képest, amelyeket egyes tagállamok fordítanak kulturális tevékenységek támogatására.
Bizottsági közlemény
Biztonságosabb és egészségesebb munkahely mindenkinek – Az Európai Unió munkahelyi egészségvédelemre és biztonságra irányuló jogszabályainak és politikájának modernizálása
EUCDW Newsletter
EUCDW Newsletter Dear friends, You can find the latest news on our [...]
Társadalmi Párbeszéd Ma és Holnap
Varsó, 2017. február 2-4. A Varsóban zajlott konferencia témája a társadalmi párbeszéd [...]
Beszámoló az ETUC Végrehajtó Bizottságának 2017. március 15-16-i üléséről
Az ETUC 2017. március 15-16-án tartotta végrehajtóbizottsági ülését. Az ülésre Máltán került sor a máltai GWU szakszervezet meghívására, a máltai EU elnökség keretében. Az ülés sajátosságát az adta, hogy a szokásos ügymeneten kívül meghívottként részt vett és beszédet mondott a máltai miniszterelnök, az oktatási és foglalkoztatási miniszter, valamint az OECD Szakszervezeti Tanácsadó Bizottságának (TUAC) elnöke is.
Az EURÓPAI SZEMESZTER ÉS A SZAKSZERVEZETEK AHHOZ KAPCSOLÓDÓ FELADATAI
Az Európai Szemeszter az EU tagállamok gazdaságpolitikájának és költségvetésének összehangolását célzó eszköz, amely kötődik az Európa 2020 és az EU Stabilitási és Növekedési Paktumához, s alapvetően az azokban meghatározott célok elérését szolgálja. Az EU Szemeszter eszközét 2011-ben a jelenleg hivatalban levő, ún. Juncker-Bizottsá fogadta el. Az EU Szemeszter egy speciális eljárás keretében megy végbe éves ciklusokban.
Strukturális és tartós munkanélküliség az EU-ban- EZA szeminárium Bécs
Ausztriában nő a népességszám, a munkanélküliek több mint fele külföldi, de nem a migránsok köréből kerül ki, mert hiszen ők még nem regisztráltak. Ausztriában a munkáltatók nehezen találnak képzetlen munkavállalót, érdeklődés és mobilitás hiánya miatt. A fiatal munkanélküliek száma csökken. Agyelszívás zajlik Kelet-Európából, ahonnan magasan képzett munkaerőt toboroznak a német nyelvű országok.
A MOBILITÁSI CSOMAG HÁTTÉRDOKUMENTUMA
A munkavállalók és szolgáltatások szabad mozgása mindig is felvetette az akadálymentes belső piac biztosításának igénye, valamint a munkavállalók és a tisztességes verseny védelme közötti egyensúly kérdését, különösen a kevésbé fejlett gazdaságok felé történő nyitás alkalmával, így például a kelet-európai országok keleti kiterjesztése során az 1980-as években, vagy az Európai Unió kelet irányába történt bővítése során 2004 után. A munkavállalók szolgáltatások nyújtása keretében történő kiküldetésére vonatkozó jogi szabályozás ezért nehezen elért kompromisszumok révén került megalkotásra a minden tagországra általánosan érvényes európai uniós jogszabályalkotás területén.
A KÖZLEKEDÉSI INFRASTRUKTÚRA KIÉPÍTÉSÉVEL KAPCSOLATOS HÁTTÉRDOKUMENTUM
Jelenleg Európában az infrastrukturális fejlesztés nem csupán az egyes nemzeti hálózatok fejlesztését jelenti. Minden út, minden vasúti vonal és minden vízi útvonal szélesebb körű kihatással rendelkezik, mivel a nemzeti infrastrukturális hálózatok jelenleg egy szélesebb körű transz-európai hálózatnak csak egy-egy részét képezik.
ENERGETIKAI HÁTTÉRDOKUMENTUM
Az energia kérdésének általános térnyerése után az Európai Unió szintjén, az energetika témája a V4-ek tárgyalásainak is középpontjába került (bár a 2004. május 12-én Kroměříž-ben aláírt V4-es Miniszterelnöki Nyilatkozat, amelynek címe „A visegrádi együttműködés jövőbeli területeire vonatkozó irányelvek”, nem terjed ki az energia kérdésére). Az utóbbi időben az energiaügyekért felelős Ipari és Kereskedelmi Minisztérium igen intenzív és szoros együttműködést alakított ki a V4-es országok között. Speciális munkacsoportokat állítottak fel, és egy magas szintű munkacsoport is létrejött. Az együttműködés során számos közös álláspontot fogadtak el aktuális témákkal kapcsolatban.