A 2017-ben, három évre kötött bérmegállapodás szerint a MÁV első évben 13, a második évben 12, harmadik évben (azaz idén) pedig 5 százalékot kellett, hogy emeljen a vasúti dolgozók bérein. A 2019-es, 5 százalékos béremelkedés viszont jócskán elmarad a versenyszférában történő, két számjegyű emelkedésről – így a pályaelhagyást és a szolgáltatási színvonal romlását megakadályozni nem tudja. A Vasutasok Szakszervezetének elnöke, Meleg János azt nyilatkozta: a három évre kiszabott bérmegállapodás kötésekor nem láthatták előre, mi fog történni, így most új koncepcióval próbálkoznak.
Így az új követelésben nem konkrét százalékot határoznak majd meg, hanem azt szeretnék, hogy a béremeléskor a MÁV figyelembe vegye a gazdaság helyzetét is – számoljon a GDP növekedéssel és az inflációval is.
A munkaerőhiányt pedig úgy oldanák meg, hogy úgynevezett „hűségmegállapodást” kötnének a dolgozókkal: ez egy olyan öt éves szerződés lenne, amelynek időtartama alatt ha nem hagyják el a pályát, 3 millió forintot kapnak. Ez havi plusz 50 ezer forintot jelent, ha pedig megszegnék a szerződést, vissza kell fizetniük a kapott pénzt.
A Vasutasok Szakszervezete szerint ez körülbelül 30 milliárd forintjába kerülne az államnak, viszont a létszámcsökkenést megoldaná.
A tegnapi napon az utasok is kifejezték ellenérzésüket a MÁV vezetősége ellen: a vonatok gyakori késése miatt a Keleti pályaudvar előtt tüntettek.