image_pdfimage_print

Az UK-EU kilépési megállapodás alapján a brit határlépéseket, illetve az Európai Bizottságtól származó információ szerint a svájci határlépéseket is rögzíteni kell a tachográfban. További, EGT országok rögzítési kötelezettségéről még nem érkezett megerősített információ.

Analóg tachográfoknál már 2020 augusztusa óta él a követelmény, a jövőben (2023-tól több lépcsőben) bevezetésre kerülő, továbbfejlesztett okos tachográf pedig majd automatikusan fogja rögzíteni a határétlépéseket, melyre egyelőre a gépkocsivezetőket kötelezi a módosított tachográf-rendelet (165/2014/EU) 34.cikk (7) bekezdése:

„A járművezetőnek be kell írnia a digitális menetíró készülékbe azoknak az országoknak a betűjeleit, amelyekben a napi munkaidejét megkezdi és befejezi.

2022. február 2-től a járművezetőnek annak az országnak a betűjelét is be kell írnia, amelybe tagállami határ átlépését követően lép be, mégpedig az adott tagállamban való első leállása megkezdésekor.

Ezt az első leállást a határnál lévő vagy a határátlépést követő lehető legközelebbi megállóhelyen kell megtennie.

Amennyiben valamely tagállami határ átlépése komppal vagy vonattal történik, a járművezetőnek az érkezési kikötő vagy vasútállomás szerinti ország betűjelét kell beírnia.”

! Megjegyzés: tisztán unión kívüli (EU-tagállamot hazánkon kívül nem érintő) fuvarfeladatok esetén csak akkor kell rögzíteni az országkódot, amikor a gépjárművezető belép az unió területére (pl. záhonyi belépéskor HU). Az unió területéről való kilépéskor nem kell országkódot beírni a tachográfba !

 

Az országkód beírásának kérdésével az EU Bizottsági állásfoglalás is foglalkozik »

országkód beírása digitális tachográfnál (gyakorlati útmutató angolul) »

országkódok rögzítése WDO-tachográfkészülékeknél »

 

FRISSÍTÉS (2022. március 17.) — Uniós válaszok a tachográf új szabályaira vonatkozóan

Az Európai Bizottság a tachográf használatára hozott 2022. február 2-től hatályos új szabályra, a határátlépések rögzítésére is a napokban adta ki tisztázó válaszait.

A Bizottság ebben elsőként azt rögzíti, hogy az analóg tachográfoknál a szabály már 2020 augusztusától él, míg a digitális és első generációs intelligens tachográfoknál ez csak idén februártól vált kötelezővé. Már most felhívják a figyelmet, hogy a 3,5 tonna alatti járműveket 2026 júliusától lesz kötelező tachográffal felszerelni. Továbbá azt is megemlítik, hogy a 2023. augusztus 21. után elsőként forgalomba helyezett teherjárműveket már a második generációs intelligens tachográfokkal (ebben automatikusan történik a határrögzítés) kell felszerelni, illetve attól függően, hogy a járműben milyen típusú tachográf van beszerelve (analóg, digitális, első generációs intelligens tachográf) megadott határidőig gondoskodni kell a második generációs tachográfok utólagos felszerelésről. Az egyes tachográf típusok lecserélési határidejét a 2021. őszi tagi találkozó-sorozaton előadott Mobilitási Csomag prezentáció 9. diája mutatja be »

Az újonnan életbe lépő tachográfkezelési szabálynál pedig két közlekedési szituációs példán keresztül tisztázzák a határhoz lehető legközelebbi megállás kifejezést, hogyan kell azt értelmezni az aktuális forgalom függvényében. Hozzáteszik, hogy az ellenőrző hatóságoknak minden esetben tekintettel kell lenniük a közlekedésbiztonsági és forgalmi körülményekre. A válaszok egyelőre még csak angol nyelven és gépi magyar fordítással jeleníthetők meg, a magyar nyelvre fordítás folyamatban van.