Közlekedési Munkástanácsok Szövetsége
1125 Budapest, Szarvas Gábor út 9/B

Nemzetgazdasági Minisztérium
Czomba Sándor
Foglalkoztatásért felelős államtitkár
Budapest

Tisztelt Államtitkár Úr!

Év végén lejár a korkedvezményes nyugdíjrendszer Kormány által 2012. december 31. napjával két évre meghosszabbított jogosultság-szerzési ideje.

A Volán-társaságcsoportban mintegy 10.000 autóbusz-gépkocsivezető dolgozik, és az átlagéletkor előrehaladtával tekintélyes hányadukat érzékenyen érinti a korkedvezményes nyugdíj körüli bizonytalanság. A jelenleg hatályos rendelkezés, a 2011. évi CLXVII. törvény (Kenytv.) 7. § (1) bekezdés c) pontja és (2) bekezdése szerint a társadalombiztosítási nyugellátásról szóló 1997. évi LXXXI. törvény (Tbj.) 2011. december 31. napján hatályos szabályai szerint 2014. december 31-éig lehet korkedvezményre jogosultságot szerezni, a továbbiakat illetően viszont nem ismertek a konkrét kormányzati elképzelések, ezért a Közlekedési Munkástanácsok Szövetsége (KMSZ) szorgalmazza, hogy e kérdéskörben haladéktalanul kezdődjenek meg a tárgyalások a szaktárca és a cégcsoport szakszervezetei között.

Álláspontunk szerint átmenetileg az is megoldás lehet, ha a Kormány újból módosítja a Kenytv. hivatkozott rendelkezéseit és meghosszabbítja a jelenlegi rendszert.

A megszerzett korkedvezményes éveken túl a korkedvezményre való jogosultságot a 2007. január 1-jétől a bruttó bér 13%-ának megfelelő mértékű úgynevezett korkedvezmény-biztosítási járulék megfizetése alapozza meg.

A KMSZ szerint a Volán szakmában a korkedvezményes nyugdíj létjogosultságát egyértelműen igazolják az érintett réteg körében elvégzett vizsgálatok, felmérések.

Az érdekvédők aláhúzták, hogy az autóbusz-gépkocsivezetők egészségkárosodását fókuszba helyező szakértői vizsgálatok megállapították az egészségre ártalmas kategóriába sorolandó pszichikai túlterheltséget.

Az ergonómiai körülmények (gépkocsivezetői fülke, vezetői ülések) korszerűsödése ellenére ezen egészségügyi felmérések kimutatták és felhívták a figyelmet a gépkocsivezetők egészségkárosodásának kockázati tényezőire.

A forgalom felgyorsulása és megnövekedése, a koncentrált figyelem igénye felfokozott pszichikai állapotot idéz elő a gépkocsivezetőkben, ami magától értetődően fokozott idegrendszeri fáradtságot is generál.

A gépkocsivezetők felelősségérzetét felerősíti az az egyáltalán nem elhanyagolható tényező, hogy átlagosan 50-70 millió forint értékű járművek  mozgatása a munkájuk alapja és ami megkülönböztetett nyomatékkal kell, hogy latba essen az, hogy több tucat emberélet van rájuk bízva.

Reméljük, érveink megalapozzák az autóbusz-gépkocsivezetők korkedvezményes nyugdíjának megtartási szándékát és tisztelettel mielőbbi egyeztetést kérnénk a megjelölt témában.

Bízva mielőbbi kedvező válaszában, tisztelettel:
Budapest, 2014.09.15.

Varga Tibor                                                   Horváth László
elnök                                                              alelnök