A Közlekedési Munkástanácsok Szövetsége 2016. május 27-28-án tartotta közgyűlését, Balatonföldváron.
A közgyűlés meghívott vendégei dr. Mosóczi László helyettes államtitkár a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumból, Fülöp Attila igazgató-helyettes a Magyar Nemzetei Vagyonkezelő Zrt-től, és Úti Csaba a Közúti Közlekedési Vállalkozások Szövetségének elnöke és Palkovics Imre, a Munkástanácsok Országos Szövetségének elnöke voltak. Először a vendégek tájékoztatójára került sor, ahol a szakszervezeti vezetők kérdéseket tettek fel a nekik.
Dr. Mosóczi László államtitkár tájékoztatást adott a közösségi közlekedés helyzetéről. és ismertette a kormány közlekedéssel kapcsolatos elképzeléseit. A kormány álláspontja szerint a közlekedés gerince a vasút. Szeretnék megvalósítani, hogy az autóbusz-pályaudvarok és a vasútállomások a megyeszékhelyen egy helyre kerüljenek, közös utas tájékoztatással és közös jegyrendszerrel. Azt is elmondta: továbbra is többségi állami tulajdonban marad a közösségi közlekedés.
Dr. Mosóczi László kérdésekre válaszolva elmondta: Olyan stratégiai programot kell kialakítani, hogy helyzetbe hozzák a hazai ipart. Nem szükséges a külföldi márkák jelenléte. Magyarországon kb. 25 százalékos a vasúti lefedettség, ezért van a Volánnak nagy szerepe. A vasutat építeni, üzemeltetni nagyon drága.
A győri Volánnál jól ráéreztek az egyetemisták problémáira. Ahol a vasút jó, azt kell preferálni, ahol a közút, ott pedig azt. A vasút-egészségügynél rendkívül szigorú most a szabályozás. Enyhítés, megoldás keresésén dolgozik a kormány. A szabályozásba erősen beleszól az Európai Unió is.
A buszbeszerzésekkel kapcsolatos kérdésre így válaszolt az államtitkár: a kérdésnek utánanéz, buszbeszerzésekkel kapcsolatban foglalkozni fog a témával.
Fülöp Attila az MNV Zrt. igazgatóhelyettese elmondta: Az utas vesztés továbbra is probléma a Volán Ágazatban. A tömegközlekedéshez az államnak mindig kellett támogatást nyújtania. A költségvetési forrásokat a lehető legjobban igyekszik felhasználni az MNV Zrt. A társaságok az elmúlt években lezajló gazdasági kényszerhelyzet miatt is a lehető legracionálisabban dolgoztak. A járműbeszerzésekre való felkészülés sürgetendő, fiatalítani kell a járműparkot. Az MNV is üdvözli a járművek vásárlását. Indoklás esetén miniszteri engedéllyel lehet járműveket beszerezni. A menetrendek vonatkozásában igyekeznek a megrendelő igényeit követni. Volán flottakezelési társaság alapítása van folyamatban. Jelenleg is működik a közös MNV NFM buszbeszerzési bizottság.
A szakszervezeti vezetők elmondták, hogy a folyamatos gépkocsivezető-hiány is óriási problémát jelent. Felvetették a képzéshez szükséges támogatás lehetőségét, ami segítene az utánpótlásban. Hozzátették: fontos a szakma vonzóbbá tétele. A központi beszerzés rosszul működik. a helyi problémáknál, sokat kell várni az alkatrészekre, és a minőséggel is problémák vannak.
Horváth László, a KMSZ alelnöke feltette a kérdést Fülöp Attilának: Igaz-e, hogy a mostani 7 társaságból 3-at, illetve egyet kívánnak létrehozni?
Fülöp Attila minderre így reagált: Waberer György kiharcolt 5 milliárd forintot járművezető-képzésre. Központi támogatási forrásokat is igénybe vesznek a társaságok. A lépéseket megtették a Volán-egyesülés felé, ami érdekeket is képvisel, illetve eljár a Kormány irányába is adott esetben, és ezt portfólió szinten kell kezelni. A minőségi problémákat a Társaság vezetése felé kell jelezni.
Úti Csaba elmondta: a sztrájk megállapodás lehetőségének kidolgozását megindították a KKVSZ-nél. Felelősen kell gondolkozni egy bértárgyalás folyamán- emelte ki. Véleménye szerint magasabb bérfejlesztést tudtak a tavalyinál végrehajtani. A szakma technológiai váltáson megy keresztül. Egységes alágazati kollektív szerződést pedig összefogással lehet megkötni.
A munkavállalók ma nem egészen megfelelő körülményein a partnerekkel történő jó kapcsolat révén tudunk változtatni- emelte ki záró gondolataiban Palkovics Imre a Munkástanácsok országos Szövetségének elnöke. A magánszektorban sem rendelkezik kizárólagos jogkörrel egy tulajdonos, az állami szektorban még inkább van jogunk beleszólni és jelezni bizonyos észrevételeket a döntéshozatal folyamán. A szoros sztrájkkészültséget megelőzte az, hogy jó kapcsolat alakult ki a szakszervezetek között. A megállapodást illik betartani, ha már egyszer azt a partnerek megkötötték.
Varga Tibor, a KMSZ elnöke beszámolójában kitért arra, hogy az alágazati kollektív szerződés tárgyalásokon a KMSZ mint egyik aláírója is részt vett. Mint mondta: a leépítések kapcsán mindenki érzi a saját területén, hogy mennyire érintette ez a szakmát. Eredménynek tartja, hogy meg tudták akadályozni, hogy nagy százalékban nem jöttek be alvállalkozók a rendszerbe. Elképzelhető, hogy 2017-től egy Volán cég lesz, a 7 régiót szeretné az MNV ZRt vezérigazgató megszüntetni.
Az elnök kiemelte: dr. Gyurta Tibor ügyvéd sokat segített az alágazati KSZ, bértárgyalások, és az alapszabályok módosításában és sokszor kérték Palkovics Imre, a Munkástanácsok elnökének segítségét a tárgyalásokon, amit megköszönt a KMSZ nevében.
Varga Tibor a KMSZ programjának fő céljaként továbbra is a munkahelyek megtartását és a szakma átalakulásának nyomon követését, a szükséges lépések megtételét jelölte meg.
Sepsi László alelnök részletesen beszámolt a bértárgyalásokról és az elvándorlási, pótlási nehézségekre hívta fel a szakszervezeti vezetők figyelmét.
Budapest, 2016.05.30.
KMSZ
elnökség