A Közlekedési Munkástanácsok Szövetsége (KMSZ) őszinte részvétét fejezi ki az olaszországi buszbalesetben elhunytak családtagjainak, hozzátartozóinak, egyúttal mielőbbi felépülést kíván a baleset sérültjeinek.

A szomorú esemény híre sajnos ismét megkongatta a vészharangot a buszvezetők munkafeltételeit érintő kérdésekben. A buszvezetők szakmai megbecsültsége, egzisztenciális biztonsága nagy szerepet játszik abban, hogy mentális és fizikai állapotuk megfelelő legyen feladatuk ellátásához.

A Közlekedési Munkástanácsok Szövetsége legutóbb december elején juttatta el levelét a Volán-társaságok tulajdonosi jogkörét gyakorló MNV Zrt.-nek, amelyben sokadszorra hívja fel a figyelmet a legégetőbb szakmai kérdések mielőbbi rendezésének szükségességére. Az autóbuszvezetők és a karbantartók számára biztosítani kell a megfelelő feltételeket, hiszen nap mint nap emberéletekért vállalnak felelősséget!

Mindenekelőtt legfontosabb a munkavállalók egzisztenciális biztonságának megteremtése, bérük rendezése. Jelen pillanatban az autóbuszvezetők folyamatos túlórázásra kényszerülnek, átlagkeresetük bérpótlékokkal és túlórákkal együtt bruttó 230000 forint körül van, és a gépkocsivezetők több mint 50%-ának az órabére nem éri el a szakmai bérminimumot.

Mindemellett szükséges többek között a járművezetői kompetencia szakmásítása, államilag elismert szakképesítéssé való minősítése, a korkedvezményes nyugdíj újratárgyalása, csoportos betegség baleset és életbiztosítás, szociális üdülési létesítmények fejlesztése, a rekreáció elősegítése.

A KMSZ leveleivel, követeléseinek megfogalmazásával rendszeresen próbálja felhívni a kormányzati tényezők figyelmét arra, hogy nyomasztóak a foglalkoztatási gondok a Volán társaságoknál, és ez az egész közösségi közlekedésre kihat. Az elvándorlás veszélyes méreteket öltött a perspektívanélküliség és az alacsony bérek miatt, miközben a helyközi utasforgalom 70%-át továbbra is a 24 Volán-társaság örökébe lépő Közlekedési Központok bonyolítják le. A szakszervezetek évek óta hangoztatják, hogy elodázhatatlan a közösségi közlekedésben résztvevő buszvezetők és karbantartók bérrendezése és az ágazat munkaerő-megtartó  képességének megerősítése!

Budapest, 2017.01.28.

Közlekedési Munkástanácsok Szövetsége