A portál szembeállította a két gigacég gazdasági állapotát és a 2020. évi keresetfejlesztés nagyságát. A társaságok személyi jellegű kifizetéseit és a 2021. évre szóló munkavállalói igényeket alapul véve egyértelműen ellentmondásnak határozták meg a kialakult folyamatokat.
A mérleg egyik serpenyőjébe helyezték a kifizetéseket és a 2021. évi igényeket, a másikba pedig a két cég anyagi helyzetét, különös tekintettel a bevételzuhanásra. A cikk mérlege szerint a helyzet gazdaságilag abszurd. Ha a számokat pusztán önmagukban és nem a természetes gazdasági környezetükben szemléljük, igaznak tűnhet a szembeállítás.
Csakhogy a 2020. július 15-étől egy tulajdonosi jogkörgyakorlás keretében működő vállalatcsoport nem irányítási és nem is szolgáltatási színvonalbeli elégtelensége miatt szenvedett el brutális bevételkiesést. A járvány okozta komoly utasszámcsökkenés és a szakhatóságok által elrendelt teljesítménykivonások döntően meghatározták a bevételek alakulását.
A Volánbusz Zrt. és a MÁV-Start Zrt. közszolgáltató társaság. Ennélfogva, a Közszolgáltatási Szerződés kötelezettséget ró a társaságokra és befolyásolja a szolgáltatások mértékét, még akkor is, ha szinte üresen közlekedtek a járatok. Az említett cikk tartalma indokolttá teszi a volános bérhelyzet felvillantását. A bérek hosszú ideig a nemzetgazdasági átlagkeresetekhez képest lőtávolon kívül voltak. Az utóbbi 3-4 évben zárulni kezdett a bérolló. Az autóbusz-vezetők bére a nemzetgazdasági átlag közelében mozog, a műszaki fizikaiaké és a beosztott szellemieké elmarad ettől.
A MÁV-VOLÁN összevonás számos szakmai, szervezeti kérdés mellett komolyan felveti a Kollektív Szerződések és a bérhelyzet ütemezett harmonizációját. A MÁV egyes leányvállalatai és a Volánbusz Zrt. keresetei között érzékelhetően nagy a különbség. A helyzetet egycsapásra nem lehet áthidalni, átgondolt és tervszerű koncepcióval folyamatosan mérsékelhető. Az integráció kapcsán nem erőltetett Kazinczy sora, miszerint „jót s jól, ebben áll a nagy titok”. Csakhogy ez a „nagy titok” közös felelősségvállalással és a szociális partnerek kölcsönös alapokon nyugvó együttműködésével valósulhat meg problémamentesen.
Üdvözlendő, hogy a humán szakterület meghívója szerint várhatóan március végén megkezdődik széles körben az információcsere a szakszervezetek és a menedzsment között a Volánbusz Zrt.-nél. Azonban ez nem pótolja az érdemi egyeztetést a számottevő tagságot számláló és befolyásos szakszervezetekkel. Kizárólag a KSZ kötésére jogosult szakszervezet bevonása a valós érdekegyeztetési folyamatokba komoly melléfogás, mégha jogilag – talán – nem is aggályos, ám a mindennapi üzletmenetet tekintve már kockázatos lehet.
Horváth László
KDSZSZ társelnök