A Közlekedési Munkástanácsok Szövetsége (KMSZ) érzékelve a közúti közösségi közlekedés regionális modelljének működési zavarait, tudomásul veszi az újabb strukturális átalakítást.
A KMSZ ugyanakkor leszögezi, hogy a működési zavarok nem elsősorban a szervezeti modell természetéből, hanem a tulajdonos elhibázott döntéseiből adódtak.
A Szövetség például elfogadhatatlannak tartotta a buszbeszerzési moratóriumot, majd később a központi buszellátás rendszerét. Emiatt rohamosan romlott a járműpark állapota. Így történhet meg, hogy szép számban közlekednek 25-30 éves autóbuszok mind a helyi, mind a helyközi közlekedésben.
Hasonlóképp elfogadhatatlannak tartotta a KMSZ a központi alkatrészbeszerzés rendszerét. A merev és rendkívül körülményes alkatrészellátás eredője, hogy alkatrészhiány miatt napokat vesztegelnek buszok a műhelyekben. Ezért van az, hogy a járatkimaradások már nem elszigeteltek.
A KMSZ érthetetlennek tartotta a stratégiai fontosságú és szakmaspecifikus pénzügyi és humánpolitikai műveletek kiszervezését. Általánosságban megállapítható, hogy a kiszervezett tevékenységek aránytalanul magas költséget emésztenek fel.
A mostani átszervezésnél a Szövetség a korábbiaknál nagyobb felkészültséget és átgondoltabb előkészítést tapasztal. Ugyanakkor felteszi az alapkérdést: mi a garancia a költséghatékonyabb és színvonalasabb szolgáltatásra?
A már bemutatott szervezeti és működési modell bizonyos feltételek mellett magában hordozza a változás esélyét. A KMSZ azonban egyelőre még hiányosnak tartja a szervezeti sémát. Szerintük a régiós és megyei szintek struktúrája kiforratlan, képlékeny.
A szellemi állomány körében nagy a bizonytalanság, kérdéses, hogy ebben a modellben kinek lesz szükség a munkájára. És akinek igen, vajon nem csak kimondottan végrehajtói szerep jut-e? Elhibázott lépésnek tartja a Szövetség, hogy régiós és megyei szinteken elenyészően kevés lesz a döntéshozatali,munkáltatói jogkörrel felruházott pozíció.
Véleményük szerint a szervezet túlcentralizált, ami működési zavarokhoz vezethet. A Szövetség kulcskérdésnek tartja a foglalkoztatási és bérezési módszerek összehangolását, ami a majdani Kollektív Szerződésben kell, hogy testet öltsön. Létszám- és bérgazdálkodási kérdésekben a Közlekedési Munkástanácsok Szövetsége ragaszkodni fog az érdemi egyeztetéshez. Elfogadhatatlannak tartaná,ha a szakszervezetek nélkül történnének döntések ezen témákban.
A KMSZ érdekelt egy hatékony és minőségi közlekedés megteremtésében, ehhez partner is. Azonban, ha a szakszervezeteknek partvonalon kívüli szerepet szánnak, a KMSZ érdekvédelmi munkájához minden létező törvényes eszközt kész igénybe venni
Közlekedési Munkástanácsok Szövetségének elnöksége