(Eszmecsere a tulajdonosi oldal és a munkástanácsi képviselők között)
A közúti közösségi közlekedés aktuális kérdéseiről folytatott eszmecserét a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt (MNV) társaságokért felelős portfólió-igazgatója, a Stratégiai Társaságok Országos Szövetségének (STRATOSZ) elnöke és főtitkára, valamint a Munkástanácsok Országos Szövetségének (MOSZ) elnöke és a Közlekedési Munkástanácsok Szövetségének (KMSZ) elnöksége. A konzultáció meghatározó témája volt a Hay elnevezésű program, ami elsősorban a szellemi munkakörök összehasonlítását, egy szervezeten belüli értékelését jelenti.
Elhangzott, hogy a program vizsgálati és elemző időszaka 2018. január 27-én zárul, és a szükséges értékelések, megállapítások után lehetséges a szellemi bérek elosztása a Volán-portfólióban. Az érdekvédők hangsúlyozták, hogy nem tekintik ördögtől valónak ezt a programot, ám aggályosnak tartották az időhiányt és megfogalmazták kételyeiket az igazságosság és a minden szinten elvárt szakértelem kapcsán.
A tulajdonosi oldalról elhangzott, hogy körültekintő és kellő szakértelemmel végzett előkészítő munka folyt.
A program figyelembe veszi az adott munkakör értékét, helyét, súlyát egy szervezetben és arra ösztönzi a munkáltatót vegye figyelembe, hogy a munkavállaló mennyire ˇkulcsfigura”, mennyire egy hiányszakma képviselője.
A felek szót váltottak a helyi (városi) tömegközlekedés kritikus pénzügyi kérdéseiről. A KMSZ ezúttal is kiemelte, hogy a fenntartható fejlődés érdekében nagyobb állami szerepvállalás szükséges. Tarthatatlannak tartják, hogy helyi közlekedésben számos, 20-25 éven felüli életkorú autóbusz szolgáltasson!
Aggasztónak tartják, hogy megtorpant a jármű-modernizációs program. Mivel a magyar buszgyártók nem tudják teljesíteni a beígért autóbusz gyártását, számottevően öregszik a járműpark. A Volán autóbusz-flottájának átlagkora 15 év körüli, ami a korábbi időkhöz képest kényelmetlenül magas.
Az érdekvédők felvetették, hogy kívánatosnak tartanák, hogy a társaságok járulékcsökkenése kapcsán a munkavállalók részesülhessenek a megtakarításokból. Elhangzott, hogy akár még januárban végleg megalakulhat a közszolgáltató társaságok (MÁV, Volán-csoport, Víziközmű ágazat, Posta) konzultációs fóruma.
A még informális fórum már 2017-ben az érdekegyeztetés szolgálatában állt, mivel ennek keretében számos téma egyeztetése zajlott.