A napokban ért véget a Volán szakma egyes régióiban az ÜT-választás.

A váratlanul és indokolatlanul túlhevített választási kampányban a Közúti Közlekedési Szakszervezet (KKSZ) „túlárazta” szerepét. Szinte minden eredményt ami az ágazatban született, magukénak tulajdonítottak. A Munkástanácsok Országos Szövetsége (MOSZ), annak ágazati szövetsége, a Közlekedési Munkástanácsok Szövetsége (KMSZ) és a hozzátartozó tagszervezetek akkor nem kívántak részt venni egy melldöngetős versenyben.

Ezért most kissé rávilágítunk egyes folyamatokban betöltött –bárki számára nyomonkövethető- szerepünkre.

  • A jogvédelem a szakszervezeti munka egyik meghatározó szelete, ezért a Munkástanácsok létrehoztak egy olyan jogsegély-szolgálati hálózatot, amely valamennyi munkavállaló számára ingyenesen hozzáférhető. A hálózat szinte a teljes Dunántúlt lefedi!
  • A 2017-2019-ig terjedő három éves bérmegállapodás lelke Palkovics Imre, a Munkástanácsok Országos Szövetségének elnöke volt. Eleve nem lehetett az események meghatározó szereplője a Magyar Szakszervezeti Szövetség (MASZSZ), mivel az általuk igényelt bérfejlesztés mértéke kevesebb volt, mint a kormány által meghatározott százalék. A MOSZ elnöke mellett még a Liga-elnök volt a munkavállalói oldal „zászlós hajója”. Ezek után nevetséges azt hangoztatni, hogy a MASZSZ-nak köszönhető a 3 éves bérmegállapodás.
  • Tavaly tavasszal szintén a MOSZ elnöksége kezdeményezésére megalakult a Közszolgalátó Társaságok Konzultációs Fóruma (MÁV, Volán-csoport, Posta, Vízi-közmű-ágazat). Ez egy lehetőség, egy szervezeti keret, és a résztvevőkön múlik, hogy meg tudják-e tölteni tartalommal.
  • A 2019. évre szóló bérfejlesztés nagysága egyelőre kérdéses. Ha az állami tulajdonú társaságok a már megállapodott 5%-on felül újabb keresetfejlesztéssel gyarapodnak, abban elvitathatatlan katalizátor szerepe lesz a pénzügyminiszter és a MOSZ elnöksége közötti tárgyalássorozatnak. A Közlekedési Munkástanácsok Szövetsége pedig nyílt levélben fordult a szaktárca miniszteréhez és a vagyonkezelésért felelős miniszter asszonyhoz a kétszámjegyű bérfejlesztés érdekében.
  • A MOSZ és a KMSZ (a médiában is nyomon követhető módon) elévülhetetlen szerepet játszott a Nemzeti Üzleti Szolgálató Zrt. (NÜSZ Zrt.) további terjeszkedésének megállításában.

Ezek, a felvillantott eredmények, események bizonyítják, hogy a MOSZ és a KMSZ megkerülhetetlen tényezői a munka világának.

A KKSZ-nek pedig le kell számolni azzal az illúzióval, hogy még mindig egyeduralmi, elsöprő dominanciájú szerepet töltenek be a közúti közösségi közlekedésben.

Budapest, 2018. december 4.

                                                                       Közlekedési Munkástanácsok Szövetségének elnöksége