A városi közösségi közlekedés napjainkban nehéz időket él meg. A Közlekedési Központok megalakulásával jelentősen megváltozott az önkormányzatok (mint megrendelők) és a Volán-cégek (mint szolgáltatók) viszonya. A korábbi, együttműködésen alapuló, a közös felelősségvállalás mentén kialakult kapcsolatot számos érdekellentét árnyékolja be. Az önkormányzatok egyre nehezebben tudják kiegyenlíteni a szolgáltatások ellenértékét, a Közlekedési Központok pedig egyre küzdelmesebben tudják kielégíteni a differenciálódó igényeket. A korábban megegyezésre törekvő partnerek, most egymást hibáztatják a szolgáltatások színvonalának esetleges csökkenéséért.

Az éveken át tartó buszbeszerzési moratórium miatt, szinte mindenhol romlott a járműpark állapota. Ezen a helyzeten, sem az önkormányzatok, sem a Közlekedési Központok saját erőből nem képesek úrrá lenni. A helyzet nem enyhül, csak feszültebb lesz!

Az önkormányzatok a szolgáltatás ellátásával nem szívesen bíznak meg magánvállalkozót. Számos negatív tapasztalat köztudott. A Volán-cégekkel is egyre nehezebben tudnak zöldágra vergődni, így egyre inkább a saját szervezeti kereteikben való működtetés gondolatával kacérkodnak. Azzal azonban tisztában vannak, hogy ehhez szépszámú feltétel hiányzik. Így a kör bezárul… Ugyanakkor a közösségi közlekedés szervezésében előnyt jelent, hogy a Közlekedési Központok az elővárosi közlekedés mellett a helyi közlekedést is ellátják, és ez számos probléma megoldását elősegítheti, pl. jármű-átcsoportosítás, autóbuszvezetők rugalmas foglalkoztatása stb.

Ezért a Közlekedési Munkástanácsok Szövetsége (KMSZ) azzal a javaslattal fordul Magyarország Kormányához, hogy a helyi (városi) közösségi közlekedés is tartozzon a Közszolgáltatási Szerződés hatálya alá. Magyarán, kerüljön állami hatáskörbe a közlekedés e szektora is. A fenntartható fejlődés feltételrendszerének megteremtése egyre erőteljesebben indokolttá teszi az állam szerepvállalását e téren is.

A KMSZ érdekelt a még minőségibb és még színvonalasabb közösségi közlekedésben, ezért kéri a kormányt, tűzze napirendre a városi tömegközlekedés kérdését és az önkormányzatok képviseletével közösen dolgozzák ki a jövőbeni működtetés folyamatát.

Budapest, 2017. május 17.

                                                                              Közlekedési Munkástanácsok Szövetségének elnöksége