A Zala Volán Dolgozóinak Demokratikus Szakszervezete (ZVDDSZ) szerint a Volán-társaságok összevonása előtt a cégcsoport tevékenységének egyik legnyereségesebb szeletének számított a távolsági buszközlekedés.  Húzó ágazat volt, azóta nagyot fordult a világ. Egy rosszul értelmezett és túldramatizált MÁV – Volán párhuzamos közlekedés jegyében mintegy tíz éve megkezdődött a távolsági buszközlekedés leépítése. 2009-ben Győrből Budapestre 11 járatpár szűnt meg.

Tény, hogy teljesen pariban lett ezen a vonalon a vasúti közlekedés, mind menetidőben, mind kényelemben. Mégis sokkoló volt, hogy egyetlen tollvonással eltűntették a közlekedési térképről a buszjáratokat. Ennyi idő elteltével még mindig sokan – különösképpen az egyetemisták – visszasírják a buszközlekedést. Kevesebbet kellett gyalogolni, több megálló volt Pesten, ráadásul az egyetemek közelében. Ez eredményezte a buszközlekedés máig tartó népszerűséget. Mindenesetre néhány járatpár megtartása indokolt lett volna.

2009-ben egy magánszolgáltató Zala megye valamennyi budapesti járatát bekebelezte volna. Azonban a politikai szereplők és a helyi szakszervezetek a sajtónyilvánosság segítségével megálljt mondtak az eseményeknek.

Majd szisztematikusan elkezdődött a távolsági buszközlekedés visszaszorítása.

Háttérinformációk sejtetik, hogy a kormányzati szándék a távolsági autóbuszos közösségi közlekedés piacosítása. Erre utal ebben a közlekedési faktorban az érzékelhetően visszafogott buszbeszerzés. Mindezen közvetett és közvetlen jelzések tartják izgalomban a távolsági közlekedést végző Közlekedési Központok munkavállalóit és remélhetőleg vezetőit is. Korábban egy-két Volán-társaság komoly erőfeszítéseket tett, a távolsági közlekedés fejlesztéséért. Prémium kategóriás buszokat állítottak sorompóba, internetes hozzáférést biztosítottak és az itt képződött nyereséget keresztfinanszírozás keretében a kistérségi közlekedés szolgálatába állították.

Most már keresztfinanszírozás sem lehet és már a járműpark sem az igazi. Ezekre a vonalakra lesznek pályázók, a javát (a nyereségeset) mindenki szívesen kicsipegeti.

Az aprófalvas településszerkezet, vagy netán a zsáktelepülések ellátása senkit sem fog tűzbe hozni, az marad a Volánoké, a veszteségeivel együtt, amit az állam ugyan kompenzál ám azzal, hogy a tevékenységszerkezet szűkül, a társaságok korábbi súlya alaposan csökken.

A Volán-társaságok nem versenyellenesek, még mindig kiállják a megmérettetés próbáját a magánszolgáltatókkal szemben.

Ami még mindig a Volánok mellett szól, az a megbízhatóság, a szervezettség és a több mint félévszázados tapasztalat.

A ZVDDSZ helyteleníti azt a folyamatot, ami a közúti közösségi közlekedésben zajlik. Bizonytalan a városi tömegközlekedés helyzete, a jelek szerint a távolsági buszközlekedés is kikerülhet a Volánok szervezetéből. Számos gazdasági és humán munkafolyamatot már külső szolgáltató végez. Ezáltal csökkenhet a cégcsoport stabilitása, szervezettsége, ami előbb-utóbb megmutatkozhat a szolgáltatás színvonalában is. Ez pedig nem lehet célja a közlekedéspolitikának!

Zalaegerszeg, 2017. május 02.

                                                                  Horváth László

                                                                           elnök

                                      Zala Volán Dolgozóinak Demokratikus Szakszervezete