A közösségi közlekedés, és a korkedvezmény kérdése szerepelt a Munkástanácsok Zala megyei Szövetsége elnökségének az ülésén. A testület megállapította, hogy a régiós közlekedési központban a helyközi közlekedés autóbuszparkja fiatalodik, a távolsági és a városi közlekedés járműveinek átlagéletkora azonban érzékelhetően nem csökkent. A munkástanács bízik abban, hogy a meghirdetett járműmodernizációs program megvalósul és a hároméves, 1849 db-os buszbeszerzési koncepció Zala megye flottáját is megújítja.  A kormányzati szándék a 10 éves átlagéletkor elérése. Zalában ez jelenleg 11,88 év, 2010-ben 10,5 év volt a járműpark átlagéletkora.

A kétszámjegyű bérfejlesztést a Volános munkavállalók kedvezően fogadták. A 13 %-os átlagkereset-fejlesztés javított a hangulaton, azonban a feszítő munkaerő-helyzeten nem enyhített! A munkavállalók „üzenetértékűnek” tartották a fejlesztést, érzékelve, hogy az állam nem hagyja magára a közösségi közlekedést. A regionális közlekedési társaságnál a munkavállalók bruttó átlagkeresete jelenleg közel 40 ezer Ft-tal elmarad a nemzetgazdasági átlagtól, ezért a Megyei Szövetség elengedhetetlennek tartja a régiós és ezen belül a zalai volánosok bérének felzárkóztatását. Megemlítették, hogy a zalai autóbuszvezetők ellenérzéssel fogadták, hogy csak a megyéből átvezényelt munkavállalókkal tudták fenntartani a szolgáltatást egy-két városban.

A humánerőforrás-gazdálkodás kapcsán számos kérdőjel vetődött fel az elnökség tagjaiban. Az a humánpolitikai alapelv, miszerint megfelelő embert a megfelelő helyre, nem mindig valósul meg- állapították meg.

A testület foglalkozott a korkedvezményes nyugdíj újragondolásának szándékával.

Az egészségkárosodás komolyabb veszélyét magában hordozó szakmacsoportokban szükségesnek tartják a korkedvezmény kérdésének mielőbbi megnyugtató rendezését.

Az autóbuszvezetők körében elvégzett egészségügyi vizsgálatok, felmérések egyértelműen igazolták a korkedvezményes nyugdíj létjogosultságát. Említést tettek arról is, hogy az autóbuszok üzemképességéért felelős karbantartók egészségi állapota 60 év felett hasonlóképp aggodalomra adhat okot. Jelenleg is zajlik a Volán szakmában az életpálya-modell kidolgozása, amely a munkaerő-megtartást is hivatott lenne szolgálni. A zalai munkástanács megfogalmazta a korkedvezmény beépítésének igényét az életpálya-modellbe.

Zalaegerszeg, 2017. június 21.

                                                                                                          Horváth László

                                                                                                                   elnök

                                                                                  Munkástanácsok Zala Megyei Szövetsége